BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza i umiejętności w nauczaniu przedsiębiorczości
Instytucja:
Data: 2005 – 2007
Badacz: Krystian Sowislok
Abstrakt:

Przedmiotem badań ankietowych były postawy młodzieży wobec rynku pracy i jej plany edukacyjne oraz zawodowe na przyszłość. Badania ankietowe przeprowadzono wśród uczniów klas maturalnych w II Liceum Ogólnokształcącym w Zabrzu. W 2006 roku pracy zawodowej nie podejmowało 34% uczniów; pierwsze doświadczenia zawodowe miało za sobą 66% młodzieży. W 2007 roku odsetek uczniów podejmujących pracę zwiększył się – do 82%. Do czynników znacząco zwiększających szanse na rynku pracy młodzież zaliczyła przede wszystkim kontynuację nauki na studiach: w 2005 roku 75% wskazań, w 2006 73%, w 2007 66%. W dalszej kolejności wskazywano naukę języków obcych, w trzech kolejnych latach odpowiednio: 68%, 73% i 76%. Dodatkowe kursy w tym kontekście wymieniło odpowiednio 41%, 31% oraz 42%. Praktyki odbywane w Polsce tylko nieznacznie – w opinii respondentów – zwiększały ich szanse na zdobycie zatrudnienia (3% wskazań w 2005 i 2006 roku, 4% w 2007). W 2007 roku chęć podjęcia pracy za granicą zadeklarowało 54% badanych. Plany założenia własne firmy miało w 2006 roku 19,75% ankietowanych (odpowiedź „tak”; odpowiedź „raczej tak” – 16,30%). Nie chciało zakładać własnej firmy 33,35% uczniów. W 2007 roku wzrósł odsetek maturzystów planujących założenie własnej firmy – do 24% („tak”) i 18% („raczej tak”). Aspiracji takich nie miało 20% respondentów. W opinii licealistów do najważniejszych zadań szkoły w przygotowaniu uczniów do dorosłego życia należą:wspomaganie ucznia w wyborze kierunku dalszego kształcenia (25,6%), pomoc w rozwijaniu umiejętności samokształcenia i samodoskonalenia, a także motywowanie zainteresowania prowadzeniem działalności gospodarczej (27,3%), zapewnienie możliwości uzyskania wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postaw przedsiębiorczych (32,7%).

Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, rynek pracy, bezrobocie, praca, małe i średnie przedsiębiorstwa, młodzież
TESE descriptors: enterpreneurship, labour market, unemployment, labour, small and medium-sized enterprise, youth
Publikacje:
  • Sowislok, K. (2008). Wiedza i umiejętności w nauczaniu przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 4, 331-337.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"