Abstrakt: |
Sondaż Młodzież – seks – prokreacja miał na celu zbadanie stosunku uczniów czwartych klas liceów ogólnokształcących w Tarnowie do regulacji poczęcia i przerywania ciąży. Celem badania było także ustalenie źródeł, z których młodzież czerpie wiedzę na temat seksu. Ankietę wypełniły 203 osoby, w tym: 128 dziewcząt i 75 chłopców w wieku 18–19 lat. 43,4% pochodziło z rodzin inteligenckich, 49,3% – robotniczych i 7,4% – chłopskich. Uczniowie czerpią wiedzę na temat seksualności człowieka przede wszystkim z: książek (52,7%) i czasopism (36,5%). Ponad połowa badanych uzyskuje informacje na ten temat od rówieśników, niecałe 30% – od nauczycieli, ok. 20% – od rodziców. 60,6% uczniów deklaruje, że najlepiej rozpocząć współżycie dopiero po ślubie. 84,7% badanych łączy seks z przekazywaniem życia. Według 1,5% życie zaczyna się dopiero po urodzeniu dziecka. 35,5% badanej młodzieży było za przerywaniem ciąży. Wyniki badania wykazały, że szkoła i nauczyciele pełnią niedostateczną rolę w wychowaniu seksualnym młodzieży. Nauczyciele nie traktują z odpowiednią wagą przysposobienia do życia w rodzinie, co najpewniej wynika z ich nieodpowiedniego przygotowania do realizacji tych treści programowych.
|