Abstrakt: |
Badanie poświęcone motywom uczenia się języka niemieckiego przeprowadzono w ramach ewaluacji projektu Deutsch-Wagen-Tour, zainicjowanego przez Instytut Goethego w Warszawie. W sumie odbyły się dwie ewaluacje, w ramach których analizowano wyniki badań ankietowych wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół. W raporcie przedstawiono wyniki drugiej ewaluacji. W badaniu wzięło udział 1779 uczniów uczących się niemieckiego, którzy wzięli udział w spotkaniu z DTW. 1257 osób było uczniami gimnazjum, a pozostali – uczniami liceum i technikum. W badanej próbie znalazło się 58,7% dziewcząt. Język niemiecki był pierwszym językiem obcym dla 20% respondentów. 84% respondentów uczyło się języka niemieckiego wyłącznie w szkole. 16% uczęszczało na prywatne lekcje albo uczyło się niemieckiego w domu (np. z wykorzystaniem kursu internetowego). 54,3% badanych zdecydowało się na naukę niemieckiego, bo musieli wybrać ten język w szkole. 27% rozpoczęło naukę tego języka, bo chcieli porozumiewać się z Niemcami. Co piąta badana osoba wybrała niemiecki, ponieważ język ten im się podobał. O nauce niemieckiego zadecydowali rodzice w przypadku 13,9% respondentów. Badanych zapytano, co motywuje ich do nauki niemieckiego. 65,3% wskazało konieczność zaliczenia tego języka w szkole. Dla 12,3% ważne były uznanie i zachęta ze strony rodziców i rodziny. 40,4% wskazało możliwość wyjazdu za granicę. Dla 11% taką motywację stanowiły znajomość z Niemcem i chęć porozumiewania się z nim. 6,6% chciało czytać niemieckie książki, oglądać filmy po niemiecku i rozumieć niemieckie piosenki. Drugie omówione w raporcie badanie przeprowadzono na uczelniach w Polsce i w USA; poświęcone było orientacji interkulturowej uczestników kursów języka niemieckiego na poziomie akademickim. W analizie wykorzystano fragment badania ilościowego, w którym wzięło udział 1009 studentów. Tak jak w przypadku uczniów dla studentów ważne były motywy instrumentalne, związane z zaliczeniem przedmiotu i zdobyciem pozytywnej oceny. Wśród studentów silniejsze niż wśród uczniów były motywy pragmatyczne, związane z wykorzystaniem języka niemieckiego w życiu zawodowym albo chęcią skutecznej komunikacji z obcokrajowcami. |