BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej
Instytucja:
Data: 1999
Badacz: Kazimierz Denek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były systemy wartości uczniów, nauczycieli i studentów z następujących placówek: Szkoły Podstawowe nr 8, 10 i 12 w Gnieźnie, SP w Jankowie Dolnym, SP w Mieścisku, SP w Mnichowie, SP w Pobiedziskach, SP nr 81 w Poznaniu, SP w Skokach, SP w Szczytnikach, Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrowskiego w Gnieźnie, LO im. Komisji Edukacji Narodowej w Poznaniu, LO im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, Zespół Szkół Zawodowych im. Powstańców Wielkopolskich w Bojanowie, ZSZ nr 4 w Gnieźnie, Zespół Szkół Ekonomicznych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie, ZSE im. ks. Janusza S. Pasierba w Tczewie. W badaniu wzięli także udział studenci drugiego roku pedagogiki w systemie dziennym na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a także nauczyciele studiujący na drugim roku w Bałtyckiej Wyższej Szkole Humanistycznej w Koszalinie, Kolegium Edukacyjnym UAM w Lesznie, Mazowieckiej Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej w Łowiczu, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badaniem objęto łącznie 1872 osoby, w tym: 359 uczniów szkoły podstawowej, 589 – liceum ogólnokształcącego, 222 – szkoły zawodowe, 208 studentów oraz 494 nauczycieli. W badaniu wzięło udział 1340 kobiet i 532 mężczyzn. Do pomiaru wykorzystano ankietę, w której podano 30 wartości: bohaterstwo, Bóg, demokracja, dobro, godność, kariera, mądrość, miłość, ojczyzna, odpowiedzialność, patriotyzm, piękno, pieniądze, praca, prawda, przyjaźń, radość, rodzina, seks, solidarność, talent, tolerancja, wiara, wiedza, władza, wolność, zadowolenie, zaradność, zdrowie, życie. Dziesięć pierwszych wartości preferowanych przez uczniów i studentów (kolejność według liczby wskazań): miłość, Bóg, rodzina, zdrowie, życie, przyjaźń, prawda, praca, wolność i mądrość. Dziesięć pierwszych wartości według nauczycieli: zdrowie, rodzina, życie, miłość, Bóg, praca, godność, prawda, mądrość, przyjaźń. O wysokiej wartości rodziny być może zadecydowała feminizacja w grupie badanych nauczycieli. Okazało się, że uczniowie wyżej niż nauczyciele cenią wartość ojczyzny: w opinii młodzieży wartość ta znalazła się na 15. pozycji, wśród nauczycieli – dopiero na 22. Świadczy to o efektywnej realizacji założeń programowych Dziedzictwa kulturalnego w regionie. Nauczyciele okazali się mniej uwrażliwieni niż uczniowie i studenci na takie wartości jak: piękno, talent i prawda. Dla dziewcząt (uczennic i studentek) najważniejsze wartości to: miłość, Bóg, rodzina, zdrowie, życie, przyjaźń, prawda, praca, mądrość i dobro. W grupie chłopców i mężczyzn (studentów i uczniów) układ wartości przedstawiał się nieco inaczej niż w przypadku dziewcząt; w pierwszej dziesiątce znalazły się takie wartości jak: życie, zdrowie, rodzina, Bóg, miłość, przyjaźń, pieniądze, wolność, praca, prawda. Co ciekawe, uczniowie do 15. roku życia cenią najbardziej wartość rodziny; ich starsi koledzy preferują zaś miłość. W systemie wartości studentów między 21. a 25. rokiem życia na pierwszym miejscu znalazło się zdrowie. Młodsi nauczyciele (w wieku 21–30 lat) najwyżej cenili wartość rodziny. Nauczyciele w wieku 31–40 na pierwszym miejscu stawiają wartość zdrowia, tak samo jak ich starsi koledzy w wieku 41–50 lat. Dla nauczycieli w wieku 51–60 lat znów najważniejszą wartością okazała się rodzina.

Deskryptory TESE: nauczyciel, student, uczeń, zdrowie, postawa, życie studenckie
TESE descriptors: teacher, student, pupil, health, attitude, student life
Publikacje:
  • Denek, K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"