Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie studentów na temat praktyk śródrocznych, odbytych w klasach I-III szkoły podstawowej w semestrze zimowym i letnim na czwartym roku studiów stacjonarnych. Respondenci byli studentami specjalności: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. W badaniu wzięło udział 62 studentów, w tym dwóch mężczyzn i 60 kobiet. Uczestników badania poproszono o uzupełnienie kilku niedokończonych zdań. Spodziewano się, że analiza wyników badania przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia praktycznego na uczelni. Respondentów zapytano, z czym podczas praktyk mieli największe trudności. Okazało się, że dla większości badanych najwięcej kłopotu sprawiało utrzymanie ładu i porządku podczas lekcji (20 wskazań). 10 studentów skarżyło się na niezrealizowanie planowanych treści podczas zajęć. Niektóre osoby miały również trudności już podczas opracowywania pomocy dydaktycznych i scenariusza lekcji. Respondentów zapytano o największe zaskoczenie podczas praktyk. Dla prawie połowy dużym zaskoczeniem okazały się same dzieci, ich kreatywność, aktywność, bystrość, mądrość i zainteresowania. Dla dwóch osób jednak zaskoczeniem była negatywna postawa dzieci przejawiana podczas lekcji. Pięciu studentów zwróciło uwagę na negatywne podejście nauczycielek do studentów. Studenci najwyżej oceniali swoje kompetencje prakseologiczne i komunikacyjne. Respondenci mieli natomiast kłopot z opanowaniem stresu przed zajęciami, utrzymaniem dyscypliny wśród uczniów (po 11 wskazań), także z pytaniami kierowanymi do dzieci (dwa wskazania). Wielu studentów deklarowało zadowolenie z odbytych praktyk, zarówno w zakresie relacji z uczniami, jak i realizacji osobistych celów i zadań. |