BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktualizacja wiedzy pedagogicznej w toku praktyk studentów pedagogiki wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: czerwiec 2009
Badacz: Elżbieta Marek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie studentów na temat praktyk śródrocznych, odbytych w klasach I-III szkoły podstawowej w semestrze zimowym i letnim na czwartym roku studiów stacjonarnych. Respondenci byli studentami specjalności: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. W badaniu wzięło udział 62 studentów, w tym dwóch mężczyzn i 60 kobiet. Uczestników badania poproszono o uzupełnienie kilku niedokończonych zdań. Spodziewano się, że analiza wyników badania przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia praktycznego na uczelni. Respondentów zapytano, z czym podczas praktyk mieli największe trudności. Okazało się, że dla większości badanych najwięcej kłopotu sprawiało utrzymanie ładu i porządku podczas lekcji (20 wskazań). 10 studentów skarżyło się na niezrealizowanie planowanych treści podczas zajęć. Niektóre osoby miały również trudności już podczas opracowywania pomocy dydaktycznych i scenariusza lekcji. Respondentów zapytano o największe zaskoczenie podczas praktyk. Dla prawie połowy dużym zaskoczeniem okazały się same dzieci, ich kreatywność, aktywność, bystrość, mądrość i zainteresowania. Dla dwóch osób jednak zaskoczeniem była negatywna postawa dzieci przejawiana podczas lekcji. Pięciu studentów zwróciło uwagę na negatywne podejście nauczycielek do studentów. Studenci najwyżej oceniali swoje kompetencje prakseologiczne i komunikacyjne. Respondenci mieli natomiast kłopot z opanowaniem stresu przed zajęciami, utrzymaniem dyscypliny wśród uczniów (po 11 wskazań), także z pytaniami kierowanymi do dzieci (dwa wskazania). Wielu studentów deklarowało zadowolenie z odbytych praktyk, zarówno w zakresie relacji z uczniami, jak i realizacji osobistych celów i zadań.

Deskryptory TESE: kompetencje, nauczanie, krytycyzm, praktyka pedagogiczna, kwalifikacje pedagogiczne, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: competence, teaching, critical sense, teaching practice, teaching qualification, teacher-student relation
Publikacje:
  • Marek, E. (2009). Aktualizacja wiedzy pedagogicznej w toku praktyk studentów pedagogiki wczesnoszkolnej. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 196-203). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"