BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy dysleksji w opinii uczniów szkół ponadpodstawowych
Instytucja:
Data: 1994
Badacz: Martyna Kicińska, Ewa Klause-Jaworska, Irena Tokarska
Abstrakt:

Celem badania był sondaż opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat trudności, jakie przeżywają w różnych sferach życia, oraz form pomocy, z jakich młodzież chciałaby korzystać. Badaniem objęto 595 uczniów (211 dziewcząt, 380 chłopców; cztery osoby nie podały płci) z 21 wybranych losowo szkół ponadpodstawowych z Warszawy i województwa warszawskiego. 79% badanych miało problemy z nauką i szkołą, z tego 48% ze zrozumieniem materiału (38% wszystkich badanych); 36% miało trudności w koncentracji uwagi w szkole i w domu; około 35% wykazywało ogólną niechęć do nauki szkolnej; około 28% miało kłopoty z ortografią; około 22% zaległości w nauce; około 20% trudności w zapamiętywaniu materiału; około 19% kłopoty z nauczycielami (głównie brak tolerancji i zrozumienia problemów młodzieży, skłonności do stwarzania poczucia zagrożenia, niesprawiedliwość w ocenianiu i traktowaniu uczniów, brak kultury i umiejętności przekazywania wiedzy); około 10% stanowiły inne problemy (brak motywacji do nauki, niechęć do niektórych przedmiotów, przeładowanie programów, brak czasu na naukę w domu); około 2% problemy zdrowotne (wady wymowy, wady słuchu). U dziewcząt dominowały problemy ze zrozumieniem materiału i koncentracją uwagi, u chłopców dołączała do nich niechęć do nauki szkolnej; chłopcy częściej mieli kłopoty z ortografią (powiązano to z wyższym udziałem chłopców w grupie uczniów dyslektycznych). U badanych ze wszystkich typów szkół dominowały problemy ze zrozumieniem materiału i koncentracją uwagi; wysoki odsetek uczniów zasadniczych szkół zawodowych miał problemy z ortografią, u uczniów szkół licealnych odsetek ten był stosunkowo niski. 42% badanych deklarowało chęć korzystania z różnego typu porad i informacji, 25% z badań psychologicznych (inteligencji, osobowości), 22% wybrałoby pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru szkoły lub innej związanej z nauką, 21% zwróciłoby się do poradni w celu rozwiązania problemów osobistych. 13% wymieniło pomoc w opanowaniu poprawnej pisowni (16% chłopców, 8% dziewcząt), najczęściej skorzystaliby z niej uczniowie szkół zawodowych (17%), techników (16%), szkół zasadniczych (12%), rzadziej uczniowie liceów ogólnokształcących (6%) i społecznych (7%). Wśród form pomocy grupowej najczęściej wybierano treningi pomagające w koncentracji uwagi i uczeniu się (32%).

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła średnia, trudności w nauce, poradnictwo psychologiczne, kompetencja uczenia się
TESE descriptors: pupil, secondary school, learning difficulty, psychology service, learning to learn
Publikacje:
  • Kicińska, M., Klause-Jaworska, E. i Tokarska I. (1999). Problemy dysleksji w opinii uczniów szkół ponadpodstawowych. Oprac. W. Brejnak. Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego, 13, 44-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"