Abstrakt: |
Celem badania było określenie, czy, i jeżeli tak, to w jaki sposób, w procesie restrukturyzacji szkolnictwa wyższego znajdują wyraz ewentualne potrzeby absolwentów szkół ponadśrednich. Badaniem objęto 382 słuchaczy trzeciego roku studiów stacjonarnych uniwersyteckich i kuratoryjnych nauczycielskich kolegiów języków obcych. Badani pochodzili z czterech ośrodków wielkomiejskich oraz z pięciu mniejszych. 82% badanych to kobiety, około 45% respondentów miało ojców z wyższym wykształceniem, 39% zaś – ze średnim bądź niepełnym wyższym. 93% badanych było absolwentami liceów ogólnokształcących. 49% badanych nie zostało przyjętych na studia filologiczne. 86% słuchaczy kolegiów uniwersyteckich i 72% kolegiów kuratoryjnych podejmowało próby dostania się na uczelnię wyższą. Okazało się, że nauka w szkole pomaturalnej wzmacniała aspiracje młodych ludzi – 60% z nich zamierzało dalej studiować, 18% – miało zupełnie inne plany, niezwiązane z pracą. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 25% słuchaczy kolegiów uniwersyteckich i tylko 14% kuratoryjnych chciałoby podjąć – po ukończeniu nauki – pracę w zawodzie (25% badanych nie chciałoby pracować w charakterze nauczyciela w szkołach podstawowych).
|