BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacja zachowań pomocnych w percepcji studentów
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Ewa Wysocka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie motywy podejmowania działań pomocnych są dla młodzieży najbardziej istotne? Jakie motywy pomagania najczęściej przypisuje się innym ludziom? W jakich zakresach motywacja działań własnych i motywacja przypisywania innym ludzion jest zgodna, a w jakim zakresie spostrzegana jest odmiennie przez młodzież? W badaniu uczestniczyło 1167 studentów uczelni wyższych z województwa katowickiego (dobór grupowy, losowanie wielostopniowe). Posłużono się metodą sondażu, wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. Wśród motywów postrzeganych jako własne najważniejsze były: współczucie, litość, żal wspomaganego (14,37%), bliskość, więź emocjonalna, przyjaźń, miłość (11,11%), wewnętrzna potrzeba pomagającego (10,89%), dobro innych, altruizm (6,98%). Wśród motywów przypisywanych innym ludziom najważniejsze były: wyrachowanie (24,7%), natura człowieka, dobroć (9,46%), wewnętrzna potrzeba pomagającego (7,96%), obowiązek pomocy – stereotyp pomagania (5,95%), uznanie wspomaganego – społeczne (5,64%). Wśród osobistych motywów dominowały wewnętrzne (57,29%) nad zewnętrznymi; podstawowym mechanizmem uruchamiającym działania były procesy emocjonalne (mechanizm endocentryczny; 36,63%), następnie normatywne (mechanizm egocentryczny; 30,45%), poznawcze (24,7%). Wśród motywów przypisywanych innym ludziom dominowały zewnętrzne (55,95%); najczęściej egocentryczne (35,46%), emocjonalne (26%), normatywne (24,88%), poznawcze (13,66%). Różnice były statystycznie istotne. Badani akceptowali motywację o charakterze empatycznym (83,89%), normatywnym (80,85%), egocentrycznym (47,17%).

Deskryptory TESE: student, motywacja, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, psychologia
TESE descriptors: student, motivation, social behaviour, interpersonal relations, psychology
Publikacje:
  • Wysocka, E. (1999). Motywacja zachowań pomocnych w percepcji studentów. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne, 1/2, 113-129.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"