Tytuł badania: |
Motywacja w pracy nauczyciela |
Data: |
2003 |
Badacz: |
Agnieszka Marek |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie wpływu oceny pracy na motywację do wykonywania zawodu w grupie nauczycieli. Ankietą objęto 210 pedagogów (w tym 27 dyrektorów), którzy byli zatrudnieni w 40 szkołach w województwie lubelskim. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że według 85% respondentów ocena pracy nauczyciela jest potrzebna. Niemal 5% osób negatywnie ustosunkowało się do oceniania, a 9% nie miało zdania na ten temat. Ponadto 82% badanych nauczycieli zgodziło się z twierdzeniem, że ocena pracy wpływa na ich motywację. Jednocześnie 80% ankietowanych dostrzegało wpływ oceny także na jakość wykonywanej przez nich pracy. Jednak 81% nauczycieli i 78% dyrektorów nie zaobserwowało korelacji wyników oceny z wynagrodzeniem pedagoga. Na podstawie udzielonych odpowiedzi okazało się ponadto, że w opinii 27% nauczycieli decyzja o wysłaniu ich na szkolenie jest uzależniona od wyników oceny ich pracy. Niemal połowa respondentów (49%) twierdziła również, że ocena pracy nie ma związku z możliwością awansu, z kolei 51% było przeciwnego zdania. Dodatkowo ustalono, że 53% badanych nie uzależniało możliwości zwolnienia od wyników własnej pracy. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciel, motywacja, motywacja wewnętrzna, motywacja zewnętrzna, ocena pracy nauczyciela |
Author's Keywords: |
teacher, motivation, internal motivation, external motivation, assessment of the teacher’s job |
Deskryptory TESE: |
zawód nauczyciela, praca, ocenianie, nauczanie, nauczyciel, kadra kierownicza, motywacja |
TESE descriptors: |
teaching profession, labour, marking, teaching, teacher, managerial staff, motivation |
Publikacje: |
- Marek, A. (2006). Motywacja w pracy nauczyciela. Roczniki Nauk Społecznych, 3, 335-346.
|