BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacja wewnętrzna, zewnętrzna i amotywacja na studiach w obszarze kultury fizycznej
Instytucja:
Data: 2012 – 2013
Badacz: Agnieszka Ardeńska, Rajmund Tomik
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu motywacji do studiowania u studentów kierunków, które wiążą się z kulturą fizyczną. Postawiono następujące pytania badawcze: który poziom motywacji dominuje wśród badanych studentów; czy motywacje różnią się istotnie w zależności od płci; czy występują istotne różnice motywacji na poszczególnych kierunkach studiów; czy występują zależności pomiędzy poszczególnymi poziomami motywacyjnymi. W badaniu wzięło udział 587 studentów studiów licencjackich z Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Wzięto pod uwagę respondentów studiujących na kierunkach: turystyka i rekreacja, wychowanie fizyczne, zarządzanie (specjalności: zarządzanie sportem, turystyką, hotelarstwem, gastronomią). W badaniu wykorzystano technikę ankiety. Zastosowano metodologię sondażu diagnostycznego. Narzędziem badawczym była Akademicka Skala Motywacji i kwestionariusz anonimowej ankiety Motywy podejmowania studiów. Wyniki badania opracowano za pomocą analizy statystycznej. Dowiodły one, że w grupie badanych dominował poziom zewnętrznie regulowanych motywacji zewnętrznych. Do głównych przyczyn podejmowania studiów zaliczono: autorytet i nakazy rodziców, presję otoczenia, oczekiwanie nagrody, np. dobrze płatnej, prestiżowej pracy. Okazało się, że płeć różnicowała wszystkie poziomy motywacji zewnętrznej i amotywacji.

Autorskie słowa kluczowe: motywacja, kultura fizyczna, studia
Author's Keywords: motivation, physical culture, studies
Deskryptory TESE: motywacja, studia wyższe, wychowanie fizyczne, ankieta, student
TESE descriptors: motivation, higher education course, physical education, questionnaire, student
Publikacje:
  • Ardeńska, A. i Tomik, R. (2014). Motywacja wewnętrzna, zewnętrzna i amotywacja na studiach w obszarze kultury fizycznej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 47, 70-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"