Tytuł badania: |
Motywacja uczenia się licealistów |
Data: |
1990 |
Badacz: |
Barbara Hiszpańska |
Abstrakt: |
Celem badań było scharakteryzowanie motywacji uczenia się licealistów. Badaniami objęto 183 uczniów z sześciu klas trzecich liceów ogólnokształcących w Otwocku i Milanówku. 99% licealistów wskazało na samodzielnie wybrane wartości jako motywujące do uczenia się. Wyróżniono trzy grupy motywacji wewnętrznej: wartości poznawcze, osiągnięcie wykształcenia oraz dążenia prospołeczne. Chęć poznania świata deklarowało 84% badanych (w tym 19% wskazywało wartość poznawczą jako jedyną motywację do nauki). Dla 54% licealistów ważnym (w tym dla 2% jedynym) powodem nauki było osiągnięcie wykształcenia: zdanie matury i wstęp na uczelnię, a co za tym idzie – osiągnięcie wyższych zarobków w przyszłości i prestiż. Dla 20% młodzieży ważna w nauce była motywacja prospołeczna. |
Deskryptory TESE: |
uczenie się, motywacja, uczeń, strategia uczenia się, tempo uczenia się, warunki kształcenia |
TESE descriptors: |
learning, motivation, pupil, learning strategy, learning pace, learning context |
Publikacje: |
- Hiszpańska, B. (1992). Motywacja uczenia się licealistów. Nowa Szkoła, 1, 29-30.
|