Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 205 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych i gimnazjalnych, zlokalizowanych na obszarach wiejskich powiatu kieleckiego. Pytania dotyczyły pięciu zagadnień tematycznych: świadomości potrzeby wyrównywania szans edukacyjnych wśród uczniów, świadomości zasobów istniejących w środowisku szkolnym, pozwalających pomóc w wyrównywaniu szans edukacyjnych, preferowanych wartości, sprzyjających pokonywaniu nierówności edukacyjnych, motywów wyboru zawodu i postrzegania roli nauczyciela. Większość respondentów samodzielnie wybrała zawód nauczyciela (85,9% wskazań), a 74,1% zrobiło to z pobudek ideowych. 69,8% odczuwało powołanie do wykonywania tego zawodu. Okazało się, że świadomość konieczności wyrównywania szans edukacyjnych wśród uczniów była większa w grupie nauczycieli z małych szkół, a w grupie nauczycieli z dużych i średnich placówek utrzymywała się na takim samym poziomie. Nauczyciele pracujący w szkołach średniej wielkości w większym zakresie dostrzegali zasoby sprzyjające wyrównywaniu szans edukacyjnych, takie jak wyposażenie placówki, dostępność nauczycieli dla potrzebujących uczniów, przychylność dyrekcji wobec dodatkowych zajęć i innowacji. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wśród respondentów występował wysoki poziom motywacji emancypacyjnej. Na różnice (niewielkie, w niektórych tylko przypadkach istotne statystycznie) w poziomach typów motywacji w poszczególnych grupach miały wpływ takie czynniki jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, pochodzenie środowiskowe, stopień awansu czy wielkość szkoły. Zauważono np., że poczucie misji nauczycielskiej było wyższe wśród badanych pracujących w małych szkołach, pochodzących ze środowiska wiejskiego. |