BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacja nauczycieli szkół wiejskich do wyrównywania szans edukacyjnych
Instytucja:
Data: 2008 – 2009
Badacz: Justyna Miko-Giedyk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 205 nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych i gimnazjalnych, zlokalizowanych na obszarach wiejskich powiatu kieleckiego. Pytania dotyczyły pięciu zagadnień tematycznych: świadomości potrzeby wyrównywania szans edukacyjnych wśród uczniów, świadomości zasobów istniejących w środowisku szkolnym, pozwalających pomóc w wyrównywaniu szans edukacyjnych, preferowanych wartości, sprzyjających pokonywaniu nierówności edukacyjnych, motywów wyboru zawodu i postrzegania roli nauczyciela. Większość respondentów samodzielnie wybrała zawód nauczyciela (85,9% wskazań), a 74,1% zrobiło to z pobudek ideowych. 69,8% odczuwało powołanie do wykonywania tego zawodu. Okazało się, że świadomość konieczności wyrównywania szans edukacyjnych wśród uczniów była większa w grupie nauczycieli z małych szkół, a w grupie nauczycieli z dużych i średnich placówek utrzymywała się na takim samym poziomie. Nauczyciele pracujący w szkołach średniej wielkości w większym zakresie dostrzegali zasoby sprzyjające wyrównywaniu szans edukacyjnych, takie jak wyposażenie placówki, dostępność nauczycieli dla potrzebujących uczniów, przychylność dyrekcji wobec dodatkowych zajęć i innowacji. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wśród respondentów występował wysoki poziom motywacji emancypacyjnej. Na różnice (niewielkie, w niektórych tylko przypadkach istotne statystycznie) w poziomach typów motywacji w poszczególnych grupach miały wpływ takie czynniki jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania, pochodzenie środowiskowe, stopień awansu czy wielkość szkoły. Zauważono np., że poczucie misji nauczycielskiej było wyższe wśród badanych pracujących w małych szkołach, pochodzących ze środowiska wiejskiego.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, motywacja, szkoły wiejskie, wyrównywanie szans edukacyjnych
Author's Keywords: teacher, motivation, rural schools, equal educational opportunities
Deskryptory TESE: obszar wiejski, zawód nauczyciela, nauczyciel, nierówność społeczna, nierówności regionalne, niekorzystne położenie, motywacja, wiek, wielkość szkoły
TESE descriptors: rural area, teaching profession, teacher, social inequality, regional inequality, disadvantaged background, motivation, age, school size
Publikacje:
  • Miko-Giedyk, J. (2014). Motywacja nauczycieli szkół wiejskich do wyrównywania szans edukacyjnych. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 23, 149-173.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"