BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różnice w wartościach cenionych przez młodzież niedowidzącą i widzącą
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Beata Mazur
Abstrakt:

Celem badania było wskazanie różnic w wartościach preferowanych w życiu przez młodzież niedowidzącą i widzącą oraz różnic w wartościach cenionych przez dziewczęta i chłopców. Badaniem objęto 30 niedowidzących uczniów XVII LO w Lublinie (21 dziewcząt i dziewięciu chłopców; wiek 16-19 lat, średnia 17,4) i 30 uczniów z IX LO w Lublinie (dobór intencjonalny z uwzględnieniem wieku, klasy szkolnej, płci). Wykorzystano wersję E Skali Wartości (Value Survey) Miltona Rokeacha. Wyniki wykazały, że wśród wartości ostatecznych młodzież niedowidząca zdecydowanie wyżej ceniła dojrzałą miłość, piękno natury i sztuki, niżej ceniła równowagę wewnętrzną; chłopcy widzący wyżej niż niedowidzący cenili szczęście, dziewczęta niedowidzące niżej ceniły uznanie społeczne. Wśród wartości instrumentalnych młodzież niedowidząca niżej ceniła odpowiedzialność, wyżej – posłuszeństwo; chłopcy widzący znacznie częściej cenili opanowanie.

Deskryptory TESE: upośledzenie, upośledzenie percepcji, upośledzenie widzenia, uczeń, szkoła średnia, płeć, postawa
TESE descriptors: disability, sensory impairment, visual impairment, pupil, secondary school, gender, attitude
Publikacje:
  • Mazur, B. (1999). Różnice w wartościach cenionych przez młodzież niedowidzącą i widzącą. Auxilium Sociale, 1/2, 155-161.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"