BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sposoby rozpoczynania tekstów swobodnych przez uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej
Data: [2000]
Badacz: Roman Starz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były umiejętności redagowania własnych tekstów pisemnych przez uczniów klas czwartych szkoły podstawowej. Przeprowadzono analizę składniową 100 losowo wybranych zdań rozpoczynających wypracowania (w formie tekstów swobodnych) autorstwa uczniów szkół kieleckich. Poczynione obserwacje pozwoliły sformułować następujące wnioski: 1) Niemożliwe jest analizowanie zdań rozpoczynających teksty uczniowskie w oderwaniu od tytułów wypracowań; teksty swobodne charakteryzują się tym, że uczniowie sami tytułowali swoje prace. 2) W pierwszym zdaniu uczniowie umieszczali informacje ich zdaniem ważne, na których hierarchię dodatkowo wskazywała kolejność części składowych zdania (przy czym zastosowane słownictwo często wymuszało określony schemat składniowy). 3) Większość analizowanych pierwszych zdań była do siebie bardzo podobna i można było mówić o schematyzmie lub wzorcu tekstowym, zależnym od tego, o czym uczeń pisze – np. rozpoczynanie od określenia momentu czasowego; od orzeczenia, szczególnie czasownika być; od przydawki mój w zdaniach nawiązujących do tytułu wypracowania itp.). 4) Zaobserwowano pewne trudności w budowaniu wypowiedzeń na poziomie zdania wielokrotnie złożonego.

Deskryptory TESE: pisanie, szkoła podstawowa, język ojczysty, praca pisemna, umiejętności pisania
TESE descriptors: writing, primary school, mother tongue, written work, written skills
Publikacje:
  • Starz, R. (2002). Sposoby rozpoczynania tekstów swobodnych przez uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej. W: J. Porayski-Pomsta (red.), Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi (s. 253-258). Warszawa: Elipsa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"