BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie słownictwa uczniów związane z werbalnymi i pozawerbalnymi sposobami porozumiewania się ludzi
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Hanna Nowicka
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja wpływu eksperymentu dydaktycznego, przeprowadzonego w środowisku naturalnym uczniów (szkole), na wzbogacenie czynnego i biernego słownictwa badanych, związanego z werbalnymi i pozawerbalnymi sposobami porozumiewania się ludzi. Eksperyment przeprowadzono w klasie szóstej Szkoły Podstawowej w Parzynowie (N = 8). Zastosowano cykl zadań pisemnych, w ramach których zamierzano również doskonalić sprawność ortograficzną i umiejętność kształtowania wypowiedzi przewidzianych w programie nauczania. Oprócz analizy prac pisemnych zastosowano również metodę obserwacji uczestniczącej. Analiza słownictwa ogólnego uczniów ujawniła średni jego wzrost o 340%. Przyrost ten był szczególnie duży w przypadku przysłówków (z dziewięciu wyrazów hasłowych do 45) oraz przymiotników (z 24 do 106). Poważny wzrost zanotowano również w zakresie słownictwa dotyczącego stanów i przeżyć psychicznych człowieka. Również tutaj nastąpił on głównie w przypadku przymiotników (z 24 do 106) i przysłówków (z dziewięciu do 44). Szczególnemu rozwojowi uległa frazeologia związana z opisem głosu człowieka oraz synonimia związana z hasłem mówić. Zanotowano również znaczny wzrost w liczbie pojęć dotyczących wyrazów twarzy, głosu i ruchu człowieka. Poziom ortograficzny prac początkowych i końcowych okazał się podobny (stosunkowo wysoki). Porównanie prac uczniów słabych, przeciętnych i bardzo dobrych ujawniło, że największe korzyści z eksperymentu pod względem wzbogacenia słownictwa i zwiększenia sprawności językowej wynieśli uczniowie słabi i przeciętni.

Deskryptory TESE: komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, język, metodyka, szkoła podstawowa, praca pisemna
TESE descriptors: non-verbal communication, verbal communication, language, learning theory, primary school, written work
Publikacje:
  • Nowicka, H. (1995). Kształcenie słownictwa uczniów związane z werbalnymi i pozawerbalnymi sposobami porozumiewania się ludzi. Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe w Szkole, 9, 67-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"