BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie przyszłych nauczycieli matematyki pod kątem używania technologii informacyjnej – stan obecny, perspektywy i zagrożenia
Instytucja:
Data: kwiecień 2007 – czerwiec 2007
Badacz: Piotr Zarzycki
Abstrakt:

Badanie poświęcone kształceniu nauczycieli matematyki pod kątem wykorzystania technologii informacyjnej (TIK) przeprowadzono na dziewięciu uczelniach: Akademii Pedagogicznej w Krakowie (AP), Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM), Uniwersytecie Gdańskim (UG), Uniwersytecie Łódzkim (UŁ), Uniwersytecie Szczecińskim (US), Uniwersytecie Warszawskim (UW), Uniwersytecie w Białymstoku (UwB), Uniwersytecie Wrocławskim (UWr) i Uniwersytecie Zielonogórskim (UZ). W badaniu posłużono się dwoma kwestionariuszami ankiety – pierwszą objęto 527 studentów, a drugą – 515. Obie ankiety wypełniło 515 osób. Do celów ankiety poświęconej wykorzystaniu kalkulatorów zaliczono: określenie typu posiadanych kalkulatorów i częstotliwości ich używania; określenie, do jakich aktywności związanych z matematyką studenci używają kalkulatorów; zbadanie, czy i w jaki sposób kalkulatory były używane w szkole na lekcjach matematyki w okresie, gdy ankietowany był uczniem; zbadanie, w jaki sposób kalkulatory używane są w czasie zajęć na uczelni; sprawdzenie, do jakiego typu zajęć studenci chcieliby używać kalkulatorów w przyszłej pracy nauczyciela matematyki; zbadanie, czy używanie kalkulatorów w szkole i na studiach wpłynęło na stosunek studentów do idei używania kalkulatorów w przyszłej pracy nauczyciela matematyki; postawienie ogólnej diagnozy dotyczącej perspektyw i zagrożeń używania kalkulatorów w nauczaniu matematyki. Cele ankiety dotyczącej używania komputerów: określenie, czy studenci mają dostęp do komputera i do internetu i jak często korzystają z komputera; określenie, do jakich aktywności związanych z matematyką studenci używają komputerów; zbadanie, czy i w jaki sposób komputery były używane w szkole na lekcjach matematyki w okresie, gdy ankietowany był uczniem; zbadanie, w jaki sposób komputery używane są w czasie zajęć na uczelni; zbadanie, jakie programy wspomagające nauczanie matematyki znane są studentom; sprawdzenie, do jakiego typu zajęć studenci chcieliby używać komputerów w przyszłej pracy nauczyciela matematyki; zbadanie, czy używanie komputerów w szkole i na studiach wpłynęło na stosunek studentów do idei używania komputerów w przyszłej pracy nauczyciela matematyki; postawienie ogólnej diagnozy dotyczącej perspektyw i zagrożeń używania komputerów w nauczaniu matematyki. Średnio 46,3% studentów posiadało prosty kalkulator (w tym najwięcej osób z UZ). Kalkulator inżynierski miało 12,1% badanych (najwięcej – 33,3% z UwB). Kalkulator graficzny miało 1,5% studentów (najwięcej z Uniwersytetu Warszawskiego – 5,3%). Średni odsetek osób posiadających kalkulatory prosty i inżynierski wyniósł 27,3%, kalkulatory prosty i graficzny – 5,1%, kalkulatory prosty i inżynierski – 0,6%, wszystkie typy – 4,6%. 2,3% respondentów w ogóle nie miało żadnego kalkulatora (najwięcej studentów UW – 10,5%). 38,9% ankietowanych korzystało z kalkulatora kilka razy w tygodniu, 40,8% kilka razy w miesiącu, 10,3% kilka razy w roku, a 8% codziennie. 2,1% studentów matematyki w ogóle nie korzystało z kalkulatorów. Do obliczeń kalkulatora używało 76,6% badanych, do równania – 7,4%, do wykresów – 3,1%, tabelek – 2,1%, odkrywania matematyki – 1,9% (tzn. eksperymenty i odkrywanie własności funkcji oraz poznawanie nowych funkcji kalkulatora). Do przyczyn rzadkiego wykorzystania kalkulatorów zaliczono: brak różnorodności w ofercie zajęć z kalkulatorami, brak tradycji wykorzystania kalkulatorów w nauczaniu matematyki, styl nauczania bazujący na algorytmach, konkurencyjność komputerów. 68,3% badanych posiadało własny komputer oraz nieograniczony internet, 10,5% własny komputer i ograniczony internet, 14,6% własny komputer bez internetu, 5,8% jedynie dostęp do komputera i internetu, 0,6% dostęp do komputera bez internetu. 0,2% badanych obywało się bez dostępu do komputera (1,7% studentów US). 68,2% korzystało z komputerów codziennie, 23,9% kilka razy w tygodniu, 6% kilka razy w miesiącu, a 1,5% kilka razy w roku. Średnio 0,4% studentów nigdy nie wykorzystywało komputerów. 92,4% badanych nie korzystało z komputerów w szkole, w której się uczyli, a 44,7% nie używało komputerów na studiach. Na studiach wykorzystywano komputery do: prezentacji w czasie zajęć (91 wskazań), podczas zajęć z: nauczania matematyki i fizyki (51), geometrii (41), statystyki (27), metod numerycznych (14), ekonomii, finansów (13), analizy matematycznej (trzy wskazania). Komputerów używano również podczas pokazów i nauki obsługi programów (35 wskazań), do wykresów (21), obliczeń (12) oraz wizualizacji i animacji (pięć wskazań). 77,8% respondentów deklarowało znajomość programów komputerowych, wspomagających nauczanie matematyki.

Deskryptory TESE: matematyka, użytkowanie komputerów, sprzęt komputerowy, sprzęt informatyczny, informatyka, środki dydaktyczne, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: mathematics, computer usage, hardware, ICT equipment, computer science, teaching resourses, ICT
Publikacje:
  • Zarzycki, P. (2008). Kształcenie przyszłych nauczycieli matematyki pod kątem używania technologii informacyjnej – stan obecny, perspektywy i zagrożenia. Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 31, 67-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"