Tytuł badania: |
Wpływ korelacji przedmiotów (język polski, biologia, chemia i lekcje wychowawcze) na bogacenie słownictwa związanego z ochroną środowiska w klasie VIII |
Data: |
[1994] |
Badacz: |
Hanna Początek |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja wpływu eksperymentu dydaktycznego naturalnego w formie cyklu ćwiczeń oraz korelacji przedmiotów (języka polskiego, biologii, chemii i lekcji wychowawczych) na słownictwo uczniów dotyczącego ekologii i sozologii. Badanie objęło klasę ósmą szkoły podstawowej składającą się z 34 uczniów, w tym z 18 dziewcząt i 16 chłopców. W badaniu wykorzystano analizę prac pisemnych uczniów oraz technikę ankiety. Ćwiczenia wprowadzono na lekcjach wszystkich wymienionych powyżej przedmiotów nauczania. Zaplanowany cykl ćwiczeń oraz korelacja przedmiotów nauczania pozwoliły na znaczne zwiększenie wiedzy uczniów na temat ekologii i sozologii. Zwiększyło się ich słownictwo ogólne i związane z problemem. Wzrost ten miał charakter liczbowy (bogatsze słownictwo, dłuższe prace) i jakościowy (większa poprawność sformułowań, zmiany w problematyce). Eksperyment korzystnie wpłynął ponadto na umiejętność dobierania argumentów w pracach pisemnych, kompozycję oraz stylistykę tych prac oraz poprawność ortograficzną i interpunkcyjną uczniowskich wypowiedzi. |
Deskryptory TESE: |
ochrona środowiska, język, język ojczysty, biologia, chemia, praca pisemna, metodyka |
TESE descriptors: |
environmental protection, language, mother tongue, biology, chemistry, written work, learning theory |
Publikacje: |
- Początek, H. (1995). Ja wobec problemów sozologii i ekologii. Wpływ korelacji przedmiotów (język polski, biologia, chemia i lekcje wychowawcze) na bogacenie słownictwa związanego z ochroną środowiska w klasie VIII. Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe w Szkole, 8, 39-55.
|