Tytuł badania: |
Wpływ kształcenia integracyjnego i masowego na stosunek uczniów pełnosprawnych do niepełnosprawności |
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Agata Glapa, Renata Śleboda, Piotr Urbański |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy zauważalna jest różnica w podejściu do niepełnosprawności u dzieci pełnosprawnych ze szkoły masowej i integracyjnej na różnych etapach edukacji oraz czy zauważalna jest różnica w rozumieniu pojęcia niepełnosprawności przez dzieci pełnosprawne w tych szkołach? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano sondaż diagnostyczny, złożony z jednego pytania otwartego oraz pięciu pytań zamkniętych. W badaniu wzięło udział 120 uczniów – po 30 z czwartej klasy szkoły podstawowej masowej i integracyjnej, po 30 z klasy pierwszej gimnazjum masowego i integracyjnego. Wśród uczniów klasy czwartej 68% ze szkoły masowej i 88% ze szkoły integracyjnej chciałoby siedzieć w ławce z osobą niepełnosprawną (negatywnie na to pytanie odpowiedziało odpowiednio 32% i 12%). Na to samo pytanie w grupie gimnazjalistów twierdząco odpowiedziało 72% uczniów szkoły masowej i 85% uczniów szkoły integracyjnej. Respondentów zapytano również, czy chcieliby być w drużynie z osobą, która byłaby od nich mniej sprawna. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało: w klasie czwartej 72% uczniów szkoły masowej i 85% uczniów szkoły integracyjnej; w gimnazjum 56% uczniów szkoły masowej i 76% uczniów szkoły integracyjnej. |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie fizyczne, upośledzenie, sprawność, niepełnosprawność intelektualna, osoby niepełnosprawne, specjalizacja, relacje międzygrupowe |
TESE descriptors: |
physical disability, disability, efficiency, intellectual disability, people with disabilities, specialisation, intergroup relations |
Publikacje: |
- Urbański, P., Glapa, A. i Śleboda, R. (2014). Wpływ kształcenia integracyjnego i masowego na stosunek uczniów pełnosprawnych do niepełnosprawności. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 3, 103-121.
|