BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ kształcenia integracyjnego i masowego na stosunek uczniów pełnosprawnych do niepełnosprawności
Data: [2013]
Badacz: Agata Glapa, Renata Śleboda, Piotr Urbański
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy zauważalna jest różnica w podejściu do niepełnosprawności u dzieci pełnosprawnych ze szkoły masowej i integracyjnej na różnych etapach edukacji oraz czy zauważalna jest różnica w rozumieniu pojęcia niepełnosprawności przez dzieci pełnosprawne w tych szkołach? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano sondaż diagnostyczny, złożony z jednego pytania otwartego oraz pięciu pytań zamkniętych. W badaniu wzięło udział 120 uczniów – po 30 z czwartej klasy szkoły podstawowej masowej i integracyjnej, po 30 z klasy pierwszej gimnazjum masowego i integracyjnego. Wśród uczniów klasy czwartej 68% ze szkoły masowej i 88% ze szkoły integracyjnej chciałoby siedzieć w ławce z osobą niepełnosprawną (negatywnie na to pytanie odpowiedziało odpowiednio 32% i 12%). Na to samo pytanie w grupie gimnazjalistów twierdząco odpowiedziało 72% uczniów szkoły masowej i 85% uczniów szkoły integracyjnej. Respondentów zapytano również, czy chcieliby być w drużynie z osobą, która byłaby od nich mniej sprawna. Twierdząco na to pytanie odpowiedziało: w klasie czwartej 72% uczniów szkoły masowej i 85% uczniów szkoły integracyjnej; w gimnazjum 56% uczniów szkoły masowej i 76% uczniów szkoły integracyjnej.

Deskryptory TESE: upośledzenie fizyczne, upośledzenie, sprawność, niepełnosprawność intelektualna, osoby niepełnosprawne, specjalizacja, relacje międzygrupowe
TESE descriptors: physical disability, disability, efficiency, intellectual disability, people with disabilities, specialisation, intergroup relations
Publikacje:
  • Urbański, P., Glapa, A. i Śleboda, R. (2014). Wpływ kształcenia integracyjnego i masowego na stosunek uczniów pełnosprawnych do niepełnosprawności. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 3, 103-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"