BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ kształcenia wielostronnego na operatywność wiedzy uczniów klas drugich szkół średnich
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Eugeniusz Piotrowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu kształcenia wielostronnego na operatywność wiedzy. Postawiono hipotezy: koncepcja nauczania wielostronnego bardziej przyczynia się do większego wzrostu umiejętności dostrzegania problemów niż koncepcja nauczania problemowego; nauczanie wielostronne przyczynia się do uzyskania przez uczniów wyższych wyników w zakresie wytwarzania pomysłów rozwiązania; nauczanie wielostronne przyczynia się do wzrostu umiejętności uczniów w zakresie weryfikacji pomysłów rozwiązania problemu. Badaniem objęto łącznie 43 uczniów z dwóch wybranych losowo klas drugich z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim. Zastosowano plan grup równoważnych z pomiarem początkowym, test dydaktyczny. Pomiar początkowy i końcowy dotyczył umiejętności dostrzegania problemów, umiejętności wytworzenia pomysłów rozwiązania i umiejętności weryfikacji pomysłów rozwiązania. Wyniki uzyskane w tych zakresach w pomiarze początkowym przez obie klasy były do siebie zbliżone, różnice były nieistotne statystycznie. Pomiar końcowy przeprowadzono po 13 lekcjach w klasie eksperymentalnej zgodnie z wymogami kształcenia wielostronnego, a w klasie kontrolnej za pomocą kształcenia problemowego. Potwierdzono hipotezę, że nauczanie wielostronne przyczynia się do uzyskania przez uczniów wyższych wyników w zakresie wytwarzania pomysłów rozwiązania; różnice między klasami w tym zakresie były istotne statystycznie. Nie potwierdzono hipotezy, że koncepcja nauczania wielostronnego bardziej przyczynia się do większego wzrostu umiejętności dostrzegania problemów niż koncepcja nauczania problemowego; różnice między klasami w tym zakresie były nieistotne statystycznie, co uznano za prawdopodobny wynik nauczania problemowego, realizowanego w klasie kontrolnej, również wymagającego od uczniów tej umiejętności. W przypadku hipotezy, że nauczanie wielostronne przyczynia się do wzrostu umiejętności uczniów w zakresie weryfikacji pomysłów rozwiązania problemu, uzyskano różnice między klasami w tym zakresie zbliżone do poziomu istotności statystycznej.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, uczeń, wiedza, metoda nauczania, rozwiązywanie problemów, rozumowanie
TESE descriptors: vocational school, pupil, knowledge, teaching method, problem solving, reasoning
Publikacje:
  • Piotrowski, E. (1997). Koncepcja kształcenia wielostronnego a problem operatywności wiedzy uczniów. Studia Edukacyjne, 3, 165-174.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"