Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu kształcenia wielostronnego na operatywność wiedzy. Postawiono hipotezy: koncepcja nauczania wielostronnego bardziej przyczynia się do większego wzrostu umiejętności dostrzegania problemów niż koncepcja nauczania problemowego; nauczanie wielostronne przyczynia się do uzyskania przez uczniów wyższych wyników w zakresie wytwarzania pomysłów rozwiązania; nauczanie wielostronne przyczynia się do wzrostu umiejętności uczniów w zakresie weryfikacji pomysłów rozwiązania problemu. Badaniem objęto łącznie 43 uczniów z dwóch wybranych losowo klas drugich z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Gorzowie Wielkopolskim. Zastosowano plan grup równoważnych z pomiarem początkowym, test dydaktyczny. Pomiar początkowy i końcowy dotyczył umiejętności dostrzegania problemów, umiejętności wytworzenia pomysłów rozwiązania i umiejętności weryfikacji pomysłów rozwiązania. Wyniki uzyskane w tych zakresach w pomiarze początkowym przez obie klasy były do siebie zbliżone, różnice były nieistotne statystycznie. Pomiar końcowy przeprowadzono po 13 lekcjach w klasie eksperymentalnej zgodnie z wymogami kształcenia wielostronnego, a w klasie kontrolnej za pomocą kształcenia problemowego. Potwierdzono hipotezę, że nauczanie wielostronne przyczynia się do uzyskania przez uczniów wyższych wyników w zakresie wytwarzania pomysłów rozwiązania; różnice między klasami w tym zakresie były istotne statystycznie. Nie potwierdzono hipotezy, że koncepcja nauczania wielostronnego bardziej przyczynia się do większego wzrostu umiejętności dostrzegania problemów niż koncepcja nauczania problemowego; różnice między klasami w tym zakresie były nieistotne statystycznie, co uznano za prawdopodobny wynik nauczania problemowego, realizowanego w klasie kontrolnej, również wymagającego od uczniów tej umiejętności. W przypadku hipotezy, że nauczanie wielostronne przyczynia się do wzrostu umiejętności uczniów w zakresie weryfikacji pomysłów rozwiązania problemu, uzyskano różnice między klasami w tym zakresie zbliżone do poziomu istotności statystycznej. |