Abstrakt: |
Przedmiotem badania były osiągnięcia szkolne grup porównawczych, w których realizowano założenia kształcenia wyzwalającego. Badaniem objęto: 125 uczniów klas pierwszych (64 osoby z oddziałów eksperymentalnych, 61 – z oddziałów kontrolnych); 122 uczniów klas drugich (62 uczniów z oddziałów eksperymentalnych i 60 – z oddziałów kontrolnych); 128 uczniów klas trzecich (66 z oddziałów eksperymentalnych i 62 z oddziałów kontrolnych). Osiągnięcia mierzono za pomocą sprawdzianu specjalnie opracowanego do tego celu. Wyniki badania wykazały, że w klasie pierwszej uczniowie z oddziałów eksperymentalnych osiągnęli lepsze wyniki niż uczniowie z oddziałów kontrolnych. Kształcenie wyzwalające w sposób bardzo istotny wpływa na osiągnięcia szkolne pierwszoklasistów. Bardzo istotne różnice między osiągnięciami uczniów z oddziałów kontrolnych i eksperymentalnych – na korzyść grupy eksperymentalnej – wystąpiły w klasie drugiej i trzeciej. Dodatkowo zebrano opinie uczniów uczestniczących w programie wdrażającym elementy kształcenia wyzwalającego w procesie nauczania. Badaniem objęto 188 uczniów klas I–III. Kwestionariusz wywiadu zawierał 12 pytań kafeteryjnie zamkniętych. Podano trzy propozycje odpowiedzi: tak (za dwa punkty), częściowo tak (za jeden punkt), nie (za 0 punktów). Każdy uczeń mógł uzyskać maksymalnie 24 punkty. 97,6% uczniów zadeklarowało, że podobały im się lekcje, w których wykorzystano elementy kształcenia wyzwalającego. Według 95,2% badanych nauczyciel traktował wszystkich uczniów jednakowo w czasie lekcji. Blisko 95% respondentów twierdziło, że nauczyciel pomagał im w nauce, jeśli uczniowie zwrócili się do niego z prośbą o pomoc. 93,9% uczniów miało możliwość wybierania zadań do samodzielnego wykonania. 93,1% zadeklarowało, że w czasie lekcji mieli możliwość swobodnego wypowiadania się. 92% uczniów interesowało się treściami poruszanymi na zajęciach. 88,8% badanych lubiło to, co ustalali wspólnie z nauczycielem w zakresie treści i sposobu przerabiania materiału w czasie lekcji. 82,4% uczniów stwierdziło, że nauczyli się podczas lekcji tego, co mieli zamiar przerobić. 75% respondentów lubiło, jak na początku lekcji nauczyciel zapowiadał, czego i w jaki sposób uczniowie będą się uczyć. |