BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ kształcenia wyzwalającego na rozwój uczniów w młodszym wieku szkolnym
Projekt badawczy:
  • Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej
pokaż badania
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [1994]
Badacz: Władysław Puślecki
Abstrakt:

Przedmiotem badania były osiągnięcia szkolne grup porównawczych, w których realizowano założenia kształcenia wyzwalającego. Badaniem objęto: 125 uczniów klas pierwszych (64 osoby z oddziałów eksperymentalnych, 61 – z oddziałów kontrolnych); 122 uczniów klas drugich (62 uczniów z oddziałów eksperymentalnych i 60 – z oddziałów kontrolnych); 128 uczniów klas trzecich (66 z oddziałów eksperymentalnych i 62 z oddziałów kontrolnych). Osiągnięcia mierzono za pomocą sprawdzianu specjalnie opracowanego do tego celu. Wyniki badania wykazały, że w klasie pierwszej uczniowie z oddziałów eksperymentalnych osiągnęli lepsze wyniki niż uczniowie z oddziałów kontrolnych. Kształcenie wyzwalające w sposób bardzo istotny wpływa na osiągnięcia szkolne pierwszoklasistów. Bardzo istotne różnice między osiągnięciami uczniów z oddziałów kontrolnych i eksperymentalnych – na korzyść grupy eksperymentalnej – wystąpiły w klasie drugiej i trzeciej. Dodatkowo zebrano opinie uczniów uczestniczących w programie wdrażającym elementy kształcenia wyzwalającego w procesie nauczania. Badaniem objęto 188 uczniów klas I–III. Kwestionariusz wywiadu zawierał 12 pytań kafeteryjnie zamkniętych. Podano trzy propozycje odpowiedzi: tak (za dwa punkty), częściowo tak (za jeden punkt), nie (za 0 punktów). Każdy uczeń mógł uzyskać maksymalnie 24 punkty. 97,6% uczniów zadeklarowało, że podobały im się lekcje, w których wykorzystano elementy kształcenia wyzwalającego. Według 95,2% badanych nauczyciel traktował wszystkich uczniów jednakowo w czasie lekcji. Blisko 95% respondentów twierdziło, że nauczyciel pomagał im w nauce, jeśli uczniowie zwrócili się do niego z prośbą o pomoc. 93,9% uczniów miało możliwość wybierania zadań do samodzielnego wykonania. 93,1% zadeklarowało, że w czasie lekcji mieli możliwość swobodnego wypowiadania się. 92% uczniów interesowało się treściami poruszanymi na zajęciach. 88,8% badanych lubiło to, co ustalali wspólnie z nauczycielem w zakresie treści i sposobu przerabiania materiału w czasie lekcji. 82,4% uczniów stwierdziło, że nauczyli się podczas lekcji tego, co mieli zamiar przerobić. 75% respondentów lubiło, jak na początku lekcji nauczyciel zapowiadał, czego i w jaki sposób uczniowie będą się uczyć.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postępy w nauce, niepowodzenie szkolne, metoda nauczania, nauczanie, proces uczenia się
TESE descriptors: attitude towards school, study progress, school failure, teaching method, teaching, learning process
Publikacje:
  • Puślecki, W. (1996). Wpływ kształcenia wyzwalającego na rozwój uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: W. Puślecki (red.), Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej (s. 205-226). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"