BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ lęku na poczucie norm moralnych w grupie chłopców dostosowanych i niedostosowanych społecznie
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Stanisław Lipiński
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między poziomem lęku a poziomem poczucia norm moralnych. Postawiono hipotezy: wzrost poziomu lęku obniża poczucie norm moralnych w badanych grupach chłopców dostosowanych i niedostosowanych społecznie; grupy różnią się ze względu na udział lęku w formowaniu norm moralnych. Badaniem objęto 50 chłopców niedostosowanych społecznie, mieszkających w zakładzie wychowawczym, oraz 50 chłopców, uczniów szkół zawodowych, nieprzejawiających niedostosowania społecznego. Zastosowano Kwestionariusz do badania poczucia norm moralnych (PNM) W. Poznaniaka, Kwestionariusz do badania lęku jako stanu i cechy C.D. Spielbergera w tłum. H. Choynowskiej, Skalę Jawnego Niepokoju J. Taylor w tłum. M. Choynowskiego, Kwestionariusz do badania lęku R.B. Catella w tłum. K. Hirszla. Stwierdzono, że istnieje statystyczny związek pomiędzy poczuciem lęku a poziomem norm moralnych; w obu grupach wzrost poziomu lęku był związany ze zmniejszonym poczuciem norm moralnych. Różnice w wielkości udziału lęku w kształtowaniu poczucia norm moralnych pozwoliły na przypuszczenie, że badane grupy znajdowały się na innych poziomach rozwoju moralnego; rola lęku w kształtowaniu zaniżonego poczucia norm moralnych u chłopców niedostosowanych społecznie wskazywała, że znajdowali się oni na poziomie moralności przedkonwencjonalnej. Potwierdzono hipotezę o związkach lęku z poczuciem norm moralnych; związek ten przejawiał się w różnorodnych postaciach; korelacje ujemne występowały głównie w grupie chłopców niedostosowanych, korelacje dodatnie – u chłopców dostosowanych.

Deskryptory TESE: płeć męska, osobowość, dzieci w placówkach opiekuńczych, kompetencje społeczne, zachowania społeczne, psychologia
TESE descriptors: male, personality, children in public care, social competences, social behaviour, psychology
Publikacje:
  • Lipiński, S. (1996). Wpływ lęku na poczucie norm moralnych w grupie chłopców dostosowanych i niedostosowanych społecznie. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 7, 288-294.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"