BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ lęku na procesy pamięciowe z uwzględnieniem pośredniczącej roli muzyki
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Ewa Czerniawska, Agata Kudlik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji założeń na temat wpływu lęku na procesy poznawcze oraz wpływu muzyki na nastrój (dokładnie poziom lęku) badanych. Projekt badawczy składał się z trzech etapów: w pierwszym (badanie pilotażowe) wybrano utwory muzyczne, którymi posłużono się w badaniu właściwym (wyboru dwóch utworów spośród 31 pogodnych i spokojnych oraz 35 pobudzających dokonało 12 kompetentnych sędziów – finalnie do badania właściwego wykorzystano uspokajający utwór z płyty z muzyką relaksacyjną, bazujący na dźwiękach szumu morskich fal, oraz utwór zagrażający, który był fragmentem ścieżki dźwiękowej z komputerowej gry o konwencji horroru). Drugi etap polegał na sprawdzeniu wpływu muzyki na nastrój uczestników badania (43 uczniów liceum ogólnokształcącego w wieku od 16 do 18 lat poproszono o wypełnienie Przymiotnikowej Skali Nastroju). Natomiast w trzecim etapie sprawdzano wpływ lęku na procesy pamięciowe (badaniem objęto 153 uczniów liceum w wieku od 16 do 18 lat, których poproszono o zapamiętanie listy słów w trzech typach warunków: przy muzyce relaksacyjnej, zagrażającej oraz w ciszy). Do zebrania materiału badawczego zastosowano Przymiotnikową Skalę Nastroju (UMACL), Kwestionariusz Stanu i Cechy Lęku (STAI), listę 30 słów (które różniły się wydźwiękiem emocjonalnym, w tym 10 zagrażających, 10 pozytywnych oraz 10 neutralnych). Otrzymane wyniki pozwoliły wykazać, że lepsze ogólne wyniki pamięciowe otrzymały osoby o niskim poziomie lęku w porównaniu z osobami wysokolękowymi. Ponadto stwierdzono, że badani o niższym poziomie lęku zapamiętywali lepiej słowa neutralne i pozytywne niż zagrażające. Jednocześnie okazało się, że wbrew oczekiwaniom osoby wysokolękowe również zapamiętywały lepiej te same typy wyrazów (tzn. neutralne i pozytywne, a nie zagrażające).

Deskryptory TESE: muzyka, proces uczenia się, uczenie się, efekt uczenia się, tempo uczenia się
TESE descriptors: music, learning process, learning, learning outcome, learning pace
Publikacje:
  • Kudlik, A. i Czerniawska, E. (2008). Wpływ lęku na procesy pamięciowe z uwzględnieniem pośredniczącej roli muzyki. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 19-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"