BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ kontaktu z INNYM rówieśnikiem na przekształcenia podstaw organizacji zachowania dziecka w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Błażej Smykowski
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, czy w sytuacji planowania współpracy rówieśniczej z udziałem „innego” widoczne są istotne różnice w sposobie funkcjonowania między dziećmi, które miały codzienny kontakt i które nie miały codziennego kontaktu z „innym” rówieśnikiem. Postawiono problemy: czy w sytuacji planowania współpracy rówieśniczej z udziałem „innego” dziecko operuje jego wyobrażeniem; czy w sytuacji planowania współpracy rówieśniczej z udziałem „innego” dziecko rozumie sens planowania współpracy z jego udziałem; czy w sytuacji planowania przez dziecko współpracy rówieśniczej z udziałem „innego” ulega zmianie wzór współpracy rówieśniczej. Badanie miało pięć etapów: pierwsza selekcja dzieci do badania (dzieci uczęszczające do przedszkola dłużej niż dwa lata, rok badania był dla nich ostatnim rokiem pobytu w przedszkolu), badanie właściwe (planowanie współpracy rówieśniczej z udziałem „innego”; w konwencji testowania gry przygotowanej przez dorosłego), druga selekcja dzieci (wybranie angażujących się w grę i umiejących grać), analiza sposobu funkcjonowania poszczególnych badanych, analiza porównawcza sposobów funkcjonowania dzieci z obu grup. Zastosowano metodę eksperymentu z elementami wywiadu standaryzowanego. Analizie poddano zachowania 38 dzieci, 14 z przedszkola integracyjnego i 24 z przedszkola nieintegracyjnego. Sposób funkcjonowania dzieci był zgodny z zakładanym modelem związków między zjawiskami objętymi badaniem. Zróżnicowanie między grupami dzieci z obu typów przedszkola dotyczyło stopnia zaangażowania dzieci w planowanie współpracy rówieśniczej z udziałem „innego” i zmienności treści wzoru współpracy. O wytwarzaniu się typowych sposobów funkcjonowania dzieci decydował nie rodzaj przedszkola, ale stopień operowania wyobrażeniem „innego”; rodzaj przedszkola miał niebezpośredni wpływ na sposób funkcjonowania dzieci; dzieci operujące w wysokim stopniu wyobrażeniem „innego” robiły to niezależnie od rodzaju przedszkola, u dzieci operujących w małym stopniu rodzaj przedszkola był istotnym czynnikiem różnicującym poziom rozwoju funkcji psychicznych odpowiedzialnych za operowanie wyobrażeniem „innego”. Rodzaj przedszkola miał istotny związek ze sposobem funkcjonowania dzieci w sytuacji badania poprzez wpływ wywierany na zmienność treści wzoru współpracy rówieśniczej; dzieci z przedszkola integracyjnego w istotnie większym stopniu dokonywały zmian w treści używanego wzoru współpracy. Uznano, że dzieci operujące w wysokim stopniu wyobrażeniem „innego” jedynie wyprzedzały poziomem rozwoju swoich rówieśników. Odpowiednie stymulowanie rozwoju dzieci w zakresie funkcji psychicznych, odpowiedzialnych za dowolne organizowanie zachowania, ma istotniejsze znaczenie niż rzeczywisty kontakt z „innym”; stymulacja ta potrzebna jest szczególnie dzieciom rozwijającym się wolniej od rówieśników, przedszkole integracyjne wypełnia w stosunku do nich lepiej tę funkcję niż nieintegracyjne; konieczne są dalsze badania dla rzeczywistej oceny skutków oddziaływania środowiska przedszkola integracyjnego i trwałości różnicy w poziomie rozwoju funkcji psychicznych odpowiedzialnych za jakość i znaczenie kontaktu z „innym”.

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, edukacja przedszkolna, dziecko, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, zachowania
TESE descriptors: inclusive education, pre-primary education, child, social behaviour, interpersonal relations, behaviour
Publikacje:
  • Smykowski, B. (1999). Wpływ kontaktu z INNYM rówieśnikiem na przekształcenia podstaw organizacji zachowania dziecka w wieku przedszkolnym. Czasopismo Psychologiczne, 4, 333-344.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"