Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie specyfiki relacji nawiązywanych za pośrednictwem internetu (TIK) oraz porównanie skłonności do przejawiania zachowań antyspołecznych w warunkach bezpośredniego kontaktu oraz kontaktu zapośredniczonego przez komputer. Badanie miało charakter eksperymentalny i przeprowadzono je w schemacie międzygrupowym. Uwzględniono następujące zmienne: typ kontaktu, rodzaj roli społecznej, płeć, wybór zachowania antyspołecznego. Zastosowano Kwestionariusz doświadczeń z zakresu cyberprzemocy, Kwestionariusz Aprobaty Społecznej (KAS) oraz narzędzie Wiadomość do kolegi opracowane na potrzeby badania. Badaniem objęto łącznie 795 uczniów szkół gimnazjalnych w wieku 12-16 lat z województwa wielkopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego i lubuskiego, w tym 396 dziewcząt i 398 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że cyberprzestrzeń w coraz większym stopniu stawała się obszarem agresji rówieśniczej, zachowań ryzykownych i społecznie nieaprobowanych. Potwierdzono modyfikujący wpływ warunków interakcji zachodzących w warunkach kontaktów zapośredniczonych przez komputer, który polegał na częstszym niż w kontakcie bezpośrednim ujawnianiu zachowań antyspołecznych oraz częstszych zachowań antyspołecznych w roli sprawców. Doświadczenie bycia sprawcą lub ofiarą cyberprzemocy było związane z wyborem zachowań antyspołecznych zarówno w sieci, jak i w kontakcie bezpośrednim. Uwzględnienie płci w analizie ujawniło łatwiejsze angażowanie się chłopców w zachowania antyspołeczne i sprawstwo cyberprzemocy. |