BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ klimatu emocjonalnego klasy szkolnej na wyniki uczniów w nauce
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: A. Mazurska
Abstrakt:

Autorka artykułu referuje wyniki badania, których rezultatem była praca A. Mazurskiej Wpływ klimatu emocjonalnego klasy szkolnej na wyniki uczniów w nauce napisana na Uniwersytecie Szczecińskim. Celem badania było określenie wpływu klimatu emocjonalnego klasy szkolnej na wyniki uczniów w nauce. Na podstawie szczegółowej analizy wykazano, że temperament nauczyciela i jego lękliwość w dużym stopniu determinują efekty uczniów w nauce. Na postępy w nauce mają wpływ takie czynniki jak: pozycja socjometryczna dziecka w klasie, jego temperament, lęk odczuwany w szkole oraz postrzeganie przez niego osoby nauczyciela. Uczniowie osiągający dobre rezultaty w nauce są postrzegani jako: koleżeńscy, zdyscyplinowani, odpowiedzialni. Słabszych uczniów nauczyciele spostrzegają zazwyczaj jako nieposłusznych, agresywnych i wulgarnych. Nauczyciele ironiczni, niecierpliwi i złośliwi sprawiają, że podczas lekcji pogłębia się różnica między przygotowaniem ucznia a jego umiejętnościami. Wyniki badania ujawniły, że nauczyciele o najsłabszym wskaźniku agresji są bardziej skłonni do stawiania uczniom ocen celujących. Końcowe efekty uczenia się są w dużej mierze wynikiem jego cech temperamentu, równowagi i ruchliwości. Ponieważ to nauczyciel decyduje o tempie pracy podczas lekcji, niekorzystnie są oceniani uczniowie nadpobudliwi i powolni. Nauczyciele kierujący się demokratycznym stylem wychowania częściej stawiali oceny celujące, by docenić nadprogramową wiedzę ucznia. Nauczyciele wybierają demokratyczny styl pracy z grupą w przypadku uczniów starszych. Uczeń skupiony na lęku, niepewny siebie, przewidujący niepowodzenia i chcący ich za wszelką cenę uniknąć przestaje koncentrować się na zdobywaniu wiadomości i uzyskuje gorsze wyniki w nauce.

Deskryptory TESE: nauczyciel, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, niepowodzenie szkolne, efekt uczenia się, atmosfera w klasie, jakość nauczania, klasa
TESE descriptors: teacher, study progress, re-assessment, school failure, learning outcome, classroom climate, teaching quality, class
Publikacje:
  • Seul, S. (1996). Emocjonalne wyznaczniki efektów pracy ucznia. Wychowawca, 2, 32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"