Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka wpływu wykorzystania kalkulatora graficznego w nauczaniu i uczeniu się matematyki na rozwijanie wybranych aktywności matematycznych. Sformułowano następujące pytania badawcze: W jaki sposób stałe stosowanie kalkulatora graficznego w procesie nauczania i uczenia się matematyki może wpływać na sposób odbierania, przetwarzania i stosowania informacji zawartej w tekście matematycznym? W jaki sposób stałe stosowanie kalkulatora graficznego w procesie nauczania i uczenia się matematyki może wpływać na prowadzenie rozumowań, w szczególności wnioskowania empirycznego? W jaki sposób stałe stosowanie kalkulatora graficznego w procesie nauczania i uczenia się matematyki może wpływać na aktywności związane z algorytmizowaniem? Zastosowano takie metody badawcze jak: metoda eksperymentalna, obserwacja, analiza dokumentów; posłużono się technikami: metodą eksperymentalną, techniką jednej grupy, obserwacją uczestniczącą oraz analizą ilościową i jakościową dokumentów. Jako narzędzia wykorzystano: karty pracy, notatki z zeszytów, programy kalkulatorowe, nagrania na taśmie, sprawdziany oraz ankiety. Badanie trwało trzy lata; jednocześnie prowadzono eksperyment w wybranej klasie z Gimnazjum nr 11 w Bielsku-Białej. W ciągu trzech lata badana klasa z czwartej pozycji w szkole stała się drugą klasą w szkole pod względem wyników egzaminu gimnazjalnego. Dzięki pracy z kalkulatorem graficznym uczniowie lepiej poznali to narzędzie i chętniej stosowali je podczas lektury tekstu. Ponadto, wykorzystanie kalkulatora graficznego sprawiło, że gimnazjaliści lepiej rozumieli teksty matematyczne, swobodnie eksperymentowali z nowopoznanym pojęciem albo metodą. Zdolniejsi uczniowie za pomocą kalkulatora weryfikowali wyniki swoich obliczeń; pozostałe osoby wykorzystywały kalkulator jako rodzaj pomocy w określaniu poszukiwanych zależności w zakresie niewykształconych umiejętności rachunkowych. Kalkulator stanowił m.in. narzędzie wizualizacji oraz trywializacji. Materiał empiryczny podlegał takiej organizacji dzięki kalkulatorowi, jaka stanowiła początek rozumowania intuicyjnego albo formalnego. U wszystkich uczniów zauważono rozwój aktywności związanych z kodowaniem; gimnazjaliści intuicyjnie tworzyli algorytmy. Algorytmizowaniu towarzyszyły takie aktywności jak m.in.: stosowanie instrukcji warunkowych, operowanie elementami list albo rekordami, stosowanie schematów blokowych, stosowanie w konstrukcji programów wbudowanych operacji matematycznych. |