Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między intensywnością edukacji ekologicznej a osiągnięciami uczniów z ochrony środowiska. Badaniem objęto 500 uczniów klas szóstych z 18 szkół ponadpodstawowych. Przedstawiono wyniki 229 uczniów z dwóch typów szkół: prowadzących intensywną edukację ekologiczną oraz prowadzących mało intensywną edukację ekologiczną. W badaniu zastosowano test wiadomości składający się z 20 podzielonych na podpunkty zadań, których łącznie w teście znalazło się 50. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ogólny poziom wiedzy uczniów z zakresu ochrony środowiska był niski. Mimo to wyższe średnie punktowe uzyskali uczniowie uczestniczący w zajęciach z edukacji ekologicznej, co dowodziło, że intensywność edukacji ekologicznej wpływała pozytywnie na poziom wiedzy uczniów z ochrony środowiska. W przypadku 19 zadań stwierdzono różnice istotne statystycznie przy α = 0,05. 12 z tych zadań istotnie lepiej wykonali uczniowie szkół prowadzących intensywną edukację ekologiczną, pięć zadań zaś istotnie gorzej wykonali uczniowie szkół nieprowadzących intensywnej edukacji ekologicznej. Analizując wszystkie zadania, stwierdzono niejednolity poziom wiedzy uczniów – niektóre zadania lepiej rozwiązali uczniowie o wysokim, inne uczniowie o niskim poziomie edukacji ekologicznej. |