Tytuł badania: |
Wpływ hałasu na pracę człowieka w opinii studentów i uczniów |
Instytucja: |
|
Data: |
czerwiec 2010 |
Badacz: |
Tadeusz Piątek |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter wstępny, a jego celem było określenie postrzegania różnego rodzaju dźwięków jako hałasu oraz reakcji organizmu na działanie hałasu wśród uczniów gimnazjum (N = 75) i technikum (N = 25) oraz studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego i PWSZ w Sanoku, w tym studentów studiów stacjonarnych (N = 67) i niestacjonarnych (N = 48). Ogółem przebadano 215 osób. Większość próby stanowiły kobiety (76%) oraz mieszkańcy wsi (52%). Wyniki ujawniły, że w przypadku muzyki większość badanych postrzegała jako hałas heavy metal (163 osoby), następnie techno (55) i muzykę rockową (48). Przypadku urządzeń mechanicznych najczęściej wskazywano na młot pneumatyczny (144) i piłę motorową (129). Wśród urządzeń gospodarstwa domowego za hałaśliwy uznano przede wszystkim odkurzacz (144). Analiza reakcji badanych na działanie hałasu pozwoliła wyróżnić sześć podstawowych reakcji: zdenerwowanie (118), ból głowy (92), brak koncentracji (86), zmęczenie (56), szybkie wpadanie w gniew (33) i inne (jedno wskazanie). Wiek badanych miał wpływ na odczuwanie hałasu – studenci znacznie częściej reagowali na hałas niż gimnazjaliści. Ponadto mieszkańcy wsi częściej od mieszkańców miast reagowali na długotrwałe działanie hałasu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
hałas, ergonomia, praca człowieka |
Author's Keywords: |
noise, ergonomics, human labor |
Deskryptory TESE: |
gimnazjum, szkoła średnia o profilu zawodowym, uczeń, postawa, obszar miejski, obszar wiejski, wiek |
TESE descriptors: |
lower secondary, vocational school, pupil, attitude, urban area, rural area, age |
Publikacje: |
- Piątek, T. (2011). Wpływ hałasu na pracę człowieka w opinii studentów i uczniów. Edukacja – Technika – Informatyka, 1, 121-129.
|