Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie motywów wyboru przez nauczycieli pozycji ze spisu lektur szkolnych. Badanie było anonimowe, miało charakter sondażowy, objęło 146 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej z województwa opolskiego. 61,6% badanych pracowało w szkołach wiejskich; 60,3% ukończyło studium nauczycielskie, 39,7% miało wyższe wykształcenie w zakresie edukacji elementarnej; 78,2% miało staż pracy od 6 do 15 lat. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że do najczęstszych motywów wyboru lektur należała treść – 87,7% oraz walory wychowawcze – 84,9%. W dalszej kolejności wymieniano: wartości poznawcze – 75,3%, stopień trudności tekstu – 57,5%, dostępność lektury – 34,2%, obszerność lektury – 13,7%, szatę graficzną – 9,6%, autora książki – 6,8%, sugestie metodyka – 4,1%. Stwierdzono, że nauczyciele doceniają wagę właściwego doboru lektur, biorą pod uwagę wiele kryteriów, ich motywy dają podstawę sądzić, że wybór nie jest przypadkowy. |