BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru lektur przez nauczycieli klas początkowych
Instytucja:
Data: 1997 – 1998
Badacz: Małgorzata Drost
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie motywów wyboru przez nauczycieli pozycji ze spisu lektur szkolnych. Badanie było anonimowe, miało charakter sondażowy, objęło 146 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej z województwa opolskiego. 61,6% badanych pracowało w szkołach wiejskich; 60,3% ukończyło studium nauczycielskie, 39,7% miało wyższe wykształcenie w zakresie edukacji elementarnej; 78,2% miało staż pracy od 6 do 15 lat. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że do najczęstszych motywów wyboru lektur należała treść – 87,7% oraz walory wychowawcze – 84,9%. W dalszej kolejności wymieniano: wartości poznawcze – 75,3%, stopień trudności tekstu – 57,5%, dostępność lektury – 34,2%, obszerność lektury – 13,7%, szatę graficzną – 9,6%, autora książki – 6,8%, sugestie metodyka – 4,1%. Stwierdzono, że nauczyciele doceniają wagę właściwego doboru lektur, biorą pod uwagę wiele kryteriów, ich motywy dają podstawę sądzić, że wybór nie jest przypadkowy.

Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, polski, motywacja
TESE descriptors: generalist teacher, literature, children's and youth literature, Polish, motivation
Publikacje:
  • Drost, M. (1999). Motywy wyboru lektur przez nauczycieli klas początkowych. Dyrektor Szkoły, 4, 26-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"