Tytuł badania: |
Motywy wyboru kierunku studiów a inteligencja emocjonalna (na przykładzie studentów polskich i szwedzkich) |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Data: |
2005 |
Badacz: |
Renata Olender |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy korelacji między motywami wyboru kierunku studiów a inteligencją emocjonalną. Próbę badawczą stanowiło 125 studentów (w tym 100 kobiet oraz 25 mężczyzn) w wieku od 18 do 25 lat, studiujących pedagogikę i ekonomię na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i na Uniwersytecie w Halmstad. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono u więcej niż połowy studentów (55,2%) średni poziom inteligencji emocjonalnej (EQ). Wysoki poziom cechował zaledwie 8% respondentów. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano również, że wyższy poziom EQ wyróżniał studentów ekonomii niż studentów pedagogiki. Ponadto odnotowano korelację pomiędzy poziomem inteligencji emocjonalnej a satysfakcją z wyboru kierunku studiów, a także korelację pomiędzy poziomem inteligencji emocjonalnej a stopniem trudności podejmowanej decyzji. Zdaniem 67% osób z grupy o wysokim poziomie EQ decyzja o wyborze kierunku dalszego kształcenia była łatwa. Jednocześnie 66% respondentów z tej samej grupy wyraziło zadowolenie z podjętej decyzji. |
Deskryptory TESE: |
planowanie edukacji, kariera szkolna, wybór studiów, studia wyższe, student, inteligencja |
TESE descriptors: |
educational planning, school career, choice of studies, higher education course, student, intelligence |
Publikacje: |
- Olender, R. (2006). Motywy wyboru kierunku studiów a inteligencja emocjonalna (na przykładzie studentów polskich i szwedzkich). Wychowanie na co Dzień, 7-8, 28-30.
|