BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru kierunku filologii rosyjskiej w UMK
Data: 1997 – 1998
Badacz: Iwona Strachanowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie motywów podejmowania przez studentów studiów wyższych na kierunku filologia rosyjska na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Badanie pilotażowe przeprowadzono w semestrze letnim 1997 roku, a właściwe – w semestrze zimowym roku akademickiego 1997/1998. Badaniem objęto studentów pierwszego roku filologii rosyjskiej UMK przy zastosowaniu ankiety własnej konstrukcji. Wyniki badania ujawniły, że na studiowanie filologii rosyjskiej decydowali się przede wszystkim uczniowie dobrzy (średnia 4,0-4,4 – 70% badanych) oraz uzyskujący podczas egzaminu maturalnego dobre i bardzo dobre oceny z języka polskiego i języków obcych (szczególnie rosyjskiego). Na studia te decydowały się też częściej kobiety, osoby pochodzenia inteligenckiego, mieszkańcy miast, dzieci rodziców z wykształceniem ponadpodstawowym i wyższym oraz uczniowie liceów ogólnokształcących. Badani planowali po studiach rozpocząć pracę na własny rachunek (35%), kształcić się dalej (18%) lub uzyskać pracę w szkolnictwie (10%). 79% studentów oceniło swój kierunek studiów jako trudny, a 72,5% podjęłoby ponownie tę samą decyzję o wyborze kierunku. Do czynników decydujących o rozczarowaniu studiami zaliczono: słaby dostęp do literatury (50%), zbyt wysokie wymagania programowe (25%), zbyt mało wolnego czasu (22%) oraz zbyt duży nakład pracy własnej studenta (3%). Wśród cech, które widzieli u siebie studenci, najczęściej wskazywano ambicję (26,6%), inteligencję (20%) oraz zdecydowanie i pewność siebie (16,6%). Jednocześnie około 13% badanych postrzegało siebie jako leniwych i niezdyscyplinowanych. Na brak zdecydowania wskazało 10%, tyle samo stwierdziło, że mają chęć do nauki. W pytaniu otwartym Uważam, że jestem człowiekiem… większość uznała siebie za inteligentnych, otwartych na świat i ludzi, uczciwych, ambitnych i wrażliwych. Niemal wszyscy studenci zgodzili się, że nauczyciel języka obcego powinien być inteligentny, większość podkreśliła również zdolność racjonalnego myślenia i zaufanie. 38% studentów chciało być ludźmi wykształconymi, 27,2% dobrymi pedagogami, 13,6% ludźmi niezależnymi. Odnoszenie sukcesów w życiu wpływało pozytywnie przede wszystkim na chęć do dalszej pracy badanych, w nieco mniejszym stopniu na szczęście i wiarę w siebie. 20% studentów nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o przygotowanie językowe wyniesione ze szkoły ponadpodstawowej. 71,8% oceniło je jako dobre.

Deskryptory TESE: motywacja, studia wyższe, rosyjski, student, planowanie edukacji, wybór studiów
TESE descriptors: motivation, higher education course, Russian, student, educational planning, choice of studies
Publikacje:
  • Strachanowska, I. (1999). Motywy wyboru kierunku filologii rosyjskiej w UMK. (Sprawozdanie z badań). Przegląd Rusycystyczny, 1-2, 79-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"