BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy wyboru geografii w systemie dwujęzycznym a oceny szkolne
Data: 2010 – 2011
Badacz: Małgorzata Byca
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy motywacji uczniów, którzy zdecydowali się na naukę w oddziałach dwujęzycznych z geografią nauczaną w języku angielskim, oraz wpływu tej motywacji na osiągnięcia szkolne. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano anonimową ankietę z przewagą pytań zamkniętych. Próbę stanowili uczniowie uczęszczający do ośmiu szkół ponadpodstawowych (w tym czterech liceów ogólnokształcących i czterech gimnazjów). Ogółem analizie poddano 335 kwestionariuszy. Najczęstszym motywem wyboru nauczania dwujęzycznego była lepsza znajomość języka obcego (37,6%), geografia jako przedmiot sam w sobie był czynnikiem decydującym dla 10,3% ankietowanych, natomiast dla 11,7% badanych był to odgórny przydział. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że w obu typach szkół uczniowie pozytywnie oceniali swój wybór kształcenia w klasie dwujęzycznej. Odnotowano jednak spadek zadowolenia w trzeciej klasie na każdym etapie edukacji w porównaniu z klasą drugą średnio o blisko 10%. 78,4% uczniów gimnazjum i 82,8% licealistów ponownie wybrałoby ten sam oddział. Pod względem osiągnięć szkolnych zaobserwowano spadek wyników nauczania w drugich klasach zarówno w liceum, jak i gimnazjum. Zdaniem respondentów (80,7% gimnazjalistów oraz 86,4% licealistów) wiedza geograficzna jest niezbędna wykształconemu człowiekowi. Równocześnie według 64,3% uczniów gimnazjum i 53,7% uczniów liceum wiedza zdobyta w szkole nie będzie im potrzebna w wykonywaniu przyszłego zawodu.

Deskryptory TESE: język nauczania, dwujęzyczność, przedmiot nauczania, geografia, młodzież, proces uczenia się, uczenie się, uczeń, motywacja, efekt uczenia się
TESE descriptors: teaching language, bilingualism, curriculum subject, geography, youth, learning process, learning, pupil, motivation, learning outcome
Publikacje:
  • Byca, M. (2012). Motywy wyboru geografii w systemie dwujęzycznym a oceny szkolne. W: Z. Podgórski i E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej (t. 2, s. 261-273). Łódź-Toruń: Komisja Edukacji Geograficznej PTG.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"