Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy motywacji uczniów, którzy zdecydowali się na naukę w oddziałach dwujęzycznych z geografią nauczaną w języku angielskim, oraz wpływu tej motywacji na osiągnięcia szkolne. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano anonimową ankietę z przewagą pytań zamkniętych. Próbę stanowili uczniowie uczęszczający do ośmiu szkół ponadpodstawowych (w tym czterech liceów ogólnokształcących i czterech gimnazjów). Ogółem analizie poddano 335 kwestionariuszy. Najczęstszym motywem wyboru nauczania dwujęzycznego była lepsza znajomość języka obcego (37,6%), geografia jako przedmiot sam w sobie był czynnikiem decydującym dla 10,3% ankietowanych, natomiast dla 11,7% badanych był to odgórny przydział. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono również, że w obu typach szkół uczniowie pozytywnie oceniali swój wybór kształcenia w klasie dwujęzycznej. Odnotowano jednak spadek zadowolenia w trzeciej klasie na każdym etapie edukacji w porównaniu z klasą drugą średnio o blisko 10%. 78,4% uczniów gimnazjum i 82,8% licealistów ponownie wybrałoby ten sam oddział. Pod względem osiągnięć szkolnych zaobserwowano spadek wyników nauczania w drugich klasach zarówno w liceum, jak i gimnazjum. Zdaniem respondentów (80,7% gimnazjalistów oraz 86,4% licealistów) wiedza geograficzna jest niezbędna wykształconemu człowiekowi. Równocześnie według 64,3% uczniów gimnazjum i 53,7% uczniów liceum wiedza zdobyta w szkole nie będzie im potrzebna w wykonywaniu przyszłego zawodu. |