BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowanie zdolności intelektualnych uczniów a ich położenie szkolne w zależności od specyfiki dydaktyczno-wychowawczej
Data: 1995
Badacz: Małgorzata Półtorak
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę położenia szkolnego uczniów dywergencyjnych, to znaczy uczniów, u których zgodnie z wynikami testów inteligencji zaobserwowano aktywność i zdolności twórcze. Wyniki badania porównano z analogicznymi badaniami przeprowadzonymi w końcu lat siedemdziesiątych (M. Czerwińska-Jasiewicz, 1985). Badanie ujawniło, że pozycja szkolna uczniów dywergencyjnych była bardzo dobra – byli oni dość popularni wśród rówieśników, otrzymywali dobre stopnie oraz cieszyli się dobrą opinią nauczycieli. Stanowiło to wyraźną poprawę w stosunku do wniosków wyciągniętych ze wcześniejszych badań. W szkole lat siedemdziesiątych dywergencyjność nie była promowana, a położenie uczniów dywergencyjnych było bardzo niekorzystne – byli nielubiani przez rówieśników, dostawali niskie stopnie oraz niską opinię wśród nauczycieli.

Deskryptory TESE: psychologia, relacja nauczyciel – uczeń, uzdolniony uczeń, ocena uczących się, relacje interpersonalne
TESE descriptors: psychology, teacher-student relation, gifted pupil, evaluation of students, interpersonal relations
Publikacje:
  • Półtorak, M. (1996). Zróżnicowanie zdolności intelektualnych uczniów a ich położenie szkolne w zależności od specyfiki dydaktyczno-wychowawczej. Warszawa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"