BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zrozumiałość tekstów szkolnych – uczeń w irracjonalnym świecie słów
Data: [2005]
Badacz: Anna Wasilewska
Abstrakt:

Autorka artykułu przeanalizowała przeciętną liczbę składników wypowiedzenia w różnych tekstach szkolnych. Jeśli chodzi o podręczniki dla klas pierwszych szkoły podstawowej, w czytankach przeciętna liczba składników wypowiedzi wynosiła od 6,2 w Elementarzu zintegrowanym Laskowskiej i Małkowskiej-Zegadło do 9,4 w podręczniku Przygoda z klasą (Bonar i in., 2002). 9,3 wyniosła przeciętna liczba składników wypowiedzenia w podręczniku Ja – ty – my. Poznaję świat i wyrażam siebie (Białobrzeska, 1999). W części środkowej, czyli wprowadzaniu liter, przeciętna liczba składników wypowiedzenia wynosiła od 4,1 (w podręcznikach Elementarz Falskiego i Wesoła szkoła Łukasik i Petkowicz) do 6,2 z podręczniku Ja – ty – my... 5,7 wyniosła średnia liczba składników wypowiedzenia w podręczniku Przygoda z klasą. Średnia arytmetyczna przeciętnej liczby składników wypowiedzeń dla wprowadzania liter wyniosła 4,8, a dla czytanek 7,5. Przebadano również zrozumiałość tekstów lektur szkolnych dla klasy pierwszej szkoły podstawowej. Przeciętna liczba składników wypowiedzenia w książce Bahdaja Pilot i ja wyniosła 12,4, w Cudaczku-Wyśmiewaczku Duszyńskiej 9,2, w Czarnej owieczce Grabowskiego 12,1, w Kopciuszku Januszewskiej 10,2, w Jak Wojtek został strażakiem Janczarskiego 7,5, w Jacku, Wacku i Pankracku Jaworczakowej 10,2, w Na jagody Konopnickiej 20,1, w Naszej mamie czarodziejce Papuzińskiej 8,2.

Deskryptory TESE: czytanie, podręcznik, rozumienie, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży
TESE descriptors: reading, textbook, comprehension, literature, children's and youth literature
Publikacje:
  • Wasilewska, A. (2006). Zrozumiałość tekstów szkolnych – uczeń w irracjonalnym świecie słów. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan i D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych (s. 202-210). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"