Abstrakt: |
Autorka artykułu przeanalizowała przeciętną liczbę składników wypowiedzenia w różnych tekstach szkolnych. Jeśli chodzi o podręczniki dla klas pierwszych szkoły podstawowej, w czytankach przeciętna liczba składników wypowiedzi wynosiła od 6,2 w Elementarzu zintegrowanym Laskowskiej i Małkowskiej-Zegadło do 9,4 w podręczniku Przygoda z klasą (Bonar i in., 2002). 9,3 wyniosła przeciętna liczba składników wypowiedzenia w podręczniku Ja – ty – my. Poznaję świat i wyrażam siebie (Białobrzeska, 1999). W części środkowej, czyli wprowadzaniu liter, przeciętna liczba składników wypowiedzenia wynosiła od 4,1 (w podręcznikach Elementarz Falskiego i Wesoła szkoła Łukasik i Petkowicz) do 6,2 z podręczniku Ja – ty – my... 5,7 wyniosła średnia liczba składników wypowiedzenia w podręczniku Przygoda z klasą. Średnia arytmetyczna przeciętnej liczby składników wypowiedzeń dla wprowadzania liter wyniosła 4,8, a dla czytanek 7,5. Przebadano również zrozumiałość tekstów lektur szkolnych dla klasy pierwszej szkoły podstawowej. Przeciętna liczba składników wypowiedzenia w książce Bahdaja Pilot i ja wyniosła 12,4, w Cudaczku-Wyśmiewaczku Duszyńskiej 9,2, w Czarnej owieczce Grabowskiego 12,1, w Kopciuszku Januszewskiej 10,2, w Jak Wojtek został strażakiem Janczarskiego 7,5, w Jacku, Wacku i Pankracku Jaworczakowej 10,2, w Na jagody Konopnickiej 20,1, w Naszej mamie czarodziejce Papuzińskiej 8,2. |