BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z tornistrem pod górkę, czyli o tym, jak coraz trudniej uczyć się uczniom w szkole na kolejnych etapach edukacji
Typ badania: ewaluacyjne
Data: [2013]
Badacz: Agnieszka Borek, Beata Domerecka
Abstrakt:

W badaniu zastosowano technikę ankiety oraz obserwację lekcji. Podczas ewaluacji zewnętrznej zgromadzono dane świadczące o tym, że w badanych szkołach nie są raczej przestrzegane wymagania takie jak: uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się, uczniowie czują się odpowiedzialni za własny rozwój, w szkole lub placówce stosowane są nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów. Badanie dowodzi niekoniecznie dobrej atmosfery w szkole. 35% uczniów szkół ponadgimnazjalnych, 37% uczniów szkół podstawowych oraz 46% uczniów gimnazjów twierdzi, że są oni lekceważeni przez innych. Uczniowie są zdania, że nie stawia się ich w sytuacjach, w których mogą dokonać faktycznej refleksji na temat swojego procesu uczenia się. Okazało się, że uczniowie w dużym stopniu wykorzystują wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach podczas sytuacji pozaszkolnych (przynajmniej na poziomie deklaratywnym). Nauczyciele z badanych etapów edukacyjnych mieli trudności ze wskazaniem nowatorskich działań dydaktycznych, służących poprawie jakości procesu dydaktycznego. Raport wieńczą rekomendacje dotyczące badanego tematu.

Deskryptory TESE: uczenie się, uczeń, szkoła, edukacja, ewaluacja
TESE descriptors: learning, pupil, school, education, evaluation
Publikacje:
  • Borek, A. i Domerecka, B. (2014). Z tornistrem pod górkę, czyli o tym, jak coraz trudniej uczyć się uczniom w szkole na kolejnych etapach edukacji. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013-2014 (s. 39-75). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"