Obserwuj
Tytuł badania: |
Z tornistrem pod górkę, czyli o tym, jak coraz trudniej uczyć się uczniom w szkole na kolejnych etapach edukacji |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Agnieszka Borek, Beata Domerecka |
Abstrakt: |
W badaniu zastosowano technikę ankiety oraz obserwację lekcji. Podczas ewaluacji zewnętrznej zgromadzono dane świadczące o tym, że w badanych szkołach nie są raczej przestrzegane wymagania takie jak: uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się, uczniowie czują się odpowiedzialni za własny rozwój, w szkole lub placówce stosowane są nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów. Badanie dowodzi niekoniecznie dobrej atmosfery w szkole. 35% uczniów szkół ponadgimnazjalnych, 37% uczniów szkół podstawowych oraz 46% uczniów gimnazjów twierdzi, że są oni lekceważeni przez innych. Uczniowie są zdania, że nie stawia się ich w sytuacjach, w których mogą dokonać faktycznej refleksji na temat swojego procesu uczenia się. Okazało się, że uczniowie w dużym stopniu wykorzystują wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach podczas sytuacji pozaszkolnych (przynajmniej na poziomie deklaratywnym). Nauczyciele z badanych etapów edukacyjnych mieli trudności ze wskazaniem nowatorskich działań dydaktycznych, służących poprawie jakości procesu dydaktycznego. Raport wieńczą rekomendacje dotyczące badanego tematu. |
Deskryptory TESE: |
uczenie się, uczeń, szkoła, edukacja, ewaluacja |
TESE descriptors: |
learning, pupil, school, education, evaluation |
Publikacje: |
- Borek, A. i Domerecka, B. (2014). Z tornistrem pod górkę, czyli o tym, jak coraz trudniej uczyć się uczniom w szkole na kolejnych etapach edukacji. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013-2014 (s. 39-75). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.