Tytuł badania: |
Związek agresywności z nadpobudliwością psychoruchową |
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Mieczysław Dudek |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy i w jakim stopniu grupy o różnym poziomie występowania objawów Zespołu Deficytu Uwagi z Nadruchliwością (ZDUN) różnią się od siebie pod względem nasilenia wyróżnionych przez A.H. Bussa rodzajów agresji. Próbę badawczą stanowili wszyscy uczniowie klas piątych w czterech losowo wybranych szkołach podstawowych w Lublinie. Łącznie badaniem objęto 301 osób, w tym 160 chłopców oraz 141 dziewcząt. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Obserwacyjną Zespołu Deficytu Uwagi z Nadruchliwością (SO ZDUN) oraz testem kwestionariuszowym Nastroje i Humory autorstwa A.H. Bussa i A. Durkee. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie ze zdiagnozowanym Zespołem DUN wykazywali zdecydowanie większe tendencje do zachowań agresywnych niż ich rówieśnicy z zaznaczonymi cechami ZDUN lub grupa bez objawów tego zespołu. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że agresywność nie różnicowała respondentów z różnymi postaciami ZDUN. Odnotowano natomiast, że badanych z pełną postacią ZDUN cechowały większa podejrzliwość i uraza. Ponadto zaobserwowano różnice w przejawianiu agresji między dziewczętami a chłopcami w grupach o różnym nasileniu ZDUN w zakresie napastliwości fizycznej. |
Deskryptory TESE: |
przemoc, zachowania, zachowania społeczne, uczeń, szkoła podstawowa, choroba, problemy zdrowotne |
TESE descriptors: |
violence, behaviour, social behaviour, pupil, primary school, illness, health problems |
Publikacje: |
- Dudek, M. (2006). Związek agresywności z nadpobudliwością psychoruchową. Społeczeństwo i Rodzina, 3, 72-83.
|