BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Związek aktywności ruchowej ze zdrowiem w świadomości społecznej młodzieży uprawiającej i nieuprawiającej sportu
Data: 1997
Badacz: Anna Bodasińska, Sławomir Bodasiński
Abstrakt:

Przedmiotem badania był obraz związku pomiędzy aktywnością ruchową a zdrowiem w świadomości społecznej dzieci zajmujących się i niezajmujących się sportem. Celem badania był weryfikacja hipotezy, że stopień świadomości w zakresie wybranych zagadnień społecznych związanych ze zdrowiem i aktywnością ruchową jest wyższy u młodzieży zajmującej się sportem, zainteresowanej nim. Badaniem objęto 88 uczniów z klas sportowych i 91 uczniów z klas z normalnym wymiarem godzin wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Białej Podlaskiej. Zastosowano zmodyfikowany kwestionariusz ankiety Ja – moje zdrowie – sport (druga wersja; ankieta przygotowana w Zakładzie Pedagogiki AWF w Warszawie pod kierunkiem prof. Zofii Żukowskiej). Stwierdzono, że 57% badanych nie potrafiło wyjaśnić pojęć: sport, aktywność ruchowa, zdrowie; lepiej definiowały te pojęcia dzieci z klas sportowych; 87% deklarowało pozytywny stosunek do aktywności ruchowej i świadomości, że sport sprzyja zdrowiu psychicznemu i fizycznemu; dzieci z klas sportowych w 100% wykazały duże i bardzo duże zainteresowanie sportem, dzieci z klas niesportowych – w 45%; główną przyczyną pasywnego trybu życia był dla badanych z klas sportowych brak wytrwałości, dla badanych z klas niesportowych – brak czasu; 77% potwierdziło wystarczającą wiedzę na temat zdrowia, dzieci wyrażały przekonanie o dodatnim wpływie ćwiczeń ruchowych na człowieka; za niezadowalające uznano, że tylko 34% badanych podejmowało działania ruchowe ze względu na własne zdrowie; dla dzieci z klas sportowych tak samo ważne jak zdrowie były ocena z WF-u i stawanie się lepszym sportowcem, dla dzieci z klas niesportowych – rozrywka i ocena z WF-u; częstotliwość uczestnictwa w aktywności ruchowej wynosiła w klasach sportowych od trzech do więcej niż sześć godzin tygodniu, w klasach niesportowych od pół godziny do trzech godzin.

Deskryptory TESE: uczeń, wychowanie fizyczne, zdrowie, szkoła podstawowa, edukacja zdrowotna
TESE descriptors: pupil, physical education, health, primary school, health education
Publikacje:
  • Bodasińska, A. i Bodasiński, S. (1998). Związek aktywności ruchowej ze zdrowiem w świadomości społecznej młodzieży uprawiającej i nie uprawiającej sportu. Lider, 6, 21-22.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"