Abstrakt: |
Przedmiotem badania był obraz związku pomiędzy aktywnością ruchową a zdrowiem w świadomości społecznej dzieci zajmujących się i niezajmujących się sportem. Celem badania był weryfikacja hipotezy, że stopień świadomości w zakresie wybranych zagadnień społecznych związanych ze zdrowiem i aktywnością ruchową jest wyższy u młodzieży zajmującej się sportem, zainteresowanej nim. Badaniem objęto 88 uczniów z klas sportowych i 91 uczniów z klas z normalnym wymiarem godzin wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Białej Podlaskiej. Zastosowano zmodyfikowany kwestionariusz ankiety Ja – moje zdrowie – sport (druga wersja; ankieta przygotowana w Zakładzie Pedagogiki AWF w Warszawie pod kierunkiem prof. Zofii Żukowskiej). Stwierdzono, że 57% badanych nie potrafiło wyjaśnić pojęć: sport, aktywność ruchowa, zdrowie; lepiej definiowały te pojęcia dzieci z klas sportowych; 87% deklarowało pozytywny stosunek do aktywności ruchowej i świadomości, że sport sprzyja zdrowiu psychicznemu i fizycznemu; dzieci z klas sportowych w 100% wykazały duże i bardzo duże zainteresowanie sportem, dzieci z klas niesportowych – w 45%; główną przyczyną pasywnego trybu życia był dla badanych z klas sportowych brak wytrwałości, dla badanych z klas niesportowych – brak czasu; 77% potwierdziło wystarczającą wiedzę na temat zdrowia, dzieci wyrażały przekonanie o dodatnim wpływie ćwiczeń ruchowych na człowieka; za niezadowalające uznano, że tylko 34% badanych podejmowało działania ruchowe ze względu na własne zdrowie; dla dzieci z klas sportowych tak samo ważne jak zdrowie były ocena z WF-u i stawanie się lepszym sportowcem, dla dzieci z klas niesportowych – rozrywka i ocena z WF-u; częstotliwość uczestnictwa w aktywności ruchowej wynosiła w klasach sportowych od trzech do więcej niż sześć godzin tygodniu, w klasach niesportowych od pół godziny do trzech godzin. |