Abstrakt: |
Przedmiotem analizy uczyniono wyznaczniki zróżnicowania typów zdolności i umiejętności młodzieży akademickiej w kontekście teorii H. Gardnera. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie zróżnicowanie typów inteligencji występuje wśród młodzieży studiującej? Jakie profile zdolności ogólnych i kierunkowych wykazują studenci? Do jakich form aktywności wykazuje predyspozycje młodzież akademicka? W badaniu wzięło udział 40 studentów trzeciego roku filologii angielskiej i 53 studentów matematyki. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 22-23 lata. Próbę badawczą dobrano celowo. Do zebrania materiału wykorzystano skróconą wersję kwestionariusza do pomiaru Wielorakich Typów Inteligencji H. Gardnera. Wyniki badania wykazały istnienie zróżnicowanego poziomu wielu typów inteligencji w badanej próbie. Okazało się, że u studentów filologii współwystępowała inteligencja interpersonalna z intrapersonalną, a wizualno-przestrzenna łączyła się z cielesno-kinestetyczną. Z kolei w grupie studentów matematyki inteligencja matematyczno-logiczna występowała z wizualno-przestrzenną i łączyła się z cielesno-kinestetyczną. Na podstawie powyższych wniosków określono indywidualne profile zdolności ogólnych i kierunkowych, a dzięki temu – predyspozycje do wykonywania określonych zawodów. Np. osoby z inteligencją kinestetyczną będą sprawdzać się – dzięki umiejętnościom technicznym i manualnym – w zawodach aktora, tancerza, sportowca, wynalazcy, chirurga, mima, technika albo mechanika. Natomiast osoby o inteligencji społecznej najlepiej sprawdzą się w zawodach: nauczyciela, doradcy, menedżera, specjalisty ds. public relations, przywódcy religijnego, psychologa albo pedagoga. |