BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowanie typów zdolności i umiejętności – analiza wyznaczników w świetle teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Monika Wróblewska
Abstrakt:

Przedmiotem analizy uczyniono wyznaczniki zróżnicowania typów zdolności i umiejętności młodzieży akademickiej w kontekście teorii H. Gardnera. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie zróżnicowanie typów inteligencji występuje wśród młodzieży studiującej? Jakie profile zdolności ogólnych i kierunkowych wykazują studenci? Do jakich form aktywności wykazuje predyspozycje młodzież akademicka?  W badaniu wzięło udział 40 studentów trzeciego roku filologii angielskiej i 53 studentów matematyki. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 22-23 lata. Próbę badawczą dobrano celowo. Do zebrania materiału wykorzystano skróconą wersję kwestionariusza do pomiaru Wielorakich Typów Inteligencji H. Gardnera. Wyniki badania wykazały istnienie zróżnicowanego poziomu wielu typów inteligencji w badanej próbie. Okazało się, że u studentów filologii współwystępowała inteligencja interpersonalna z intrapersonalną, a wizualno-przestrzenna łączyła się z cielesno-kinestetyczną. Z kolei w grupie studentów matematyki inteligencja matematyczno-logiczna występowała z wizualno-przestrzenną i łączyła się z cielesno-kinestetyczną. Na podstawie powyższych wniosków określono indywidualne profile zdolności ogólnych i kierunkowych, a dzięki temu – predyspozycje do wykonywania określonych zawodów. Np. osoby z inteligencją kinestetyczną będą sprawdzać się – dzięki umiejętnościom technicznym i manualnym – w zawodach aktora, tancerza, sportowca, wynalazcy, chirurga, mima, technika albo mechanika. Natomiast osoby o inteligencji społecznej najlepiej sprawdzą się w zawodach: nauczyciela, doradcy, menedżera, specjalisty ds. public relations, przywódcy religijnego, psychologa albo pedagoga.

Deskryptory TESE: student, uzdolniony, uzdolniony uczeń, kreatywność, sprawność
TESE descriptors: student, gifted, gifted pupil, creativity, efficiency
Publikacje:
  • Wróblewska, M. (2005). Zróżnicowanie typów zdolności i umiejętności – analiza wyznaczników w świetle teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera. W: W. Limont i J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych (t. 1, s. 141-152). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"