Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację hipotezy, zgodnie z którą w grupie osób pracujących w zawodach z misją społeczną istnieją odrębne i charakterystyczne profile wartości realizowanych w pracy. Wzięto również pod uwagę zróżnicowanie badanych ze względu na cechy demograficzne oraz wyniki na innych zmiennych psychologicznych. Badaniem objęto 364 przedstawicieli zawodów z misją społeczną, w tym 142 nauczycieli, 45 lekarzy, 97 pielęgniarek i ratowników medycznych oraz 80 policjantów. Wiek badanych mieścił się w przedziale 20-60 lat przy średniej wieku wynoszącej 40,09 roku (SD = 9,65). Staż pracy wahał się z kolei od roku do 42 lat przy średniej wynoszącej 16,94 roku (SD = 9,92). W próbie znalazło się 225 kobiet i 139 mężczyzn. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia: Kwestionariusz Wartości i Motywów w Pracy (Bajcar i in., 2011, Czerw i Gąsiorowska, 2011), Kwestionariusz do pomiaru satysfakcji z pracy (Bajcar i in., 2011), Kwestionariusz do pomiaru poczucia misji społecznej w zawodzie (Czerw i Borkowska, 2010). Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę badawczą i wyodrębnić pięć profili: przypadkowi pracownicy, rzemieślnicy w zawodzie, normatywni altruiści, instrumentalni altruiści, prawdziwi misjonarze. Przypadkowi pracownicy osiągali najniższe wyniki na wszystkich wymiarach wartości, z kolei w grupie instrumentalnych altruistów i prawdziwych misjonarzy znalazły się osoby, które w sprzyjających warunkach pracy będą pracować z dużym zaangażowaniem osobistym i inwestowaniem wielu osobistych zasobów. Stwierdzono również znaczne zróżnicowanie poszczególnych zawodów pod względem dominującego i występującego najrzadziej profilu w ramach grup zawodowych. W grupie policjantów były to odpowiednio: przypadkowi pracownicy i normatywni altruiści; w grupie pielęgniarek i ratowników medycznych: rzemieślnicy w zawodzie i instrumentalni altruiści; w grupie nauczycieli: przypadkowi pracownicy i instrumentalni altruiści; w grupie lekarzy: instrumentalni altruiści i przypadkowi pracownicy. Słabe związki łączyły profil wartości i satysfakcję odczuwaną przez badanych – jedynym wymiarem satysfakcji zależnym od profilu wartości okazała się satysfakcja z wybranego zawodu. |