BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz ucznia idealnego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Renata Wiechnik
Abstrakt:

Badanie miało na celu ujawnienie, jaki obraz idealnego ucznia posiadali nauczyciele szkoły podstawowej oraz jak obraz ten odnosił się do cech osobowości twórczej ucznia. Badanie objęło 167 nauczycieli szkół podstawowych województwa lubelskiego. Stworzono listę cech ucznia składającą się z 60 pozycji. Nauczycieli poproszono o wybranie po 10 cech, które charakteryzowałyby ich zdaniem ucznia idealnego oraz ucznia twórczego. Następnie poproszono sędziów kompetentnych (psychologowie zatrudnieni w Instytucie Psychologii UMCS zajmujący się psychologią twórczości) o wyznaczenie z tej samej listy cech, które ich zdaniem określałyby ucznia twórczego. Zdaniem nauczycieli idealny uczeń powinien się charakteryzować przede wszystkim wysoką kulturą osobistą (62%), odpowiedzialnością (52%) i systematycznością (43%). Kolejne wymienione cechy to: pracowitość, obowiązkowość, zdyscyplinowanie, ambitność, uczciwość, prospołeczność i aktywność. Jako cechy uczniów twórczych sędziowie kompetentni zgodnie wyznaczyli oryginalność (100%) oraz niezależność w myśleniu (100%). Większość z nich wskazała również giętkość myślenia (90%), w rozwiązywaniu problemów – samodzielność (80%) i upór (70%), bogatą wyobraźnię i nonkonformizm (po 70%), stawianie wielu pytań, pomysłowość i dociekliwość (po 60%). Porównanie indeksu cech ucznia kreatywnego autorstwa sędziów kompetentnych i nauczycieli ujawniło dużą rozbieżność. Na oryginalność wskazało 11% nauczycieli, a na niezależność w myśleniu – 20%. 17% uznało, że istotny jest upór w rozwiązywaniu problemów. Nonkonformizm i stawianie wielu pytań uzyskały odpowiednio 1% i 4% wskazań. Nisko oceniono również wagę pomysłowości i bogatej wyobraźni (7% i 8%). Odsetki wskazań na pozostałe cechy nie przekraczały 15%.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, osobowość, nauczyciel, psychologia, szkoła podstawowa
TESE descriptors: gifted pupil, personality, teacher, psychology, primary school
Publikacje:
  • Wiechnik, R. (2000). Obraz ucznia idealnego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 255-265.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"