Abstrakt: |
Badanie miało na celu ujawnienie, jaki obraz idealnego ucznia posiadali nauczyciele szkoły podstawowej oraz jak obraz ten odnosił się do cech osobowości twórczej ucznia. Badanie objęło 167 nauczycieli szkół podstawowych województwa lubelskiego. Stworzono listę cech ucznia składającą się z 60 pozycji. Nauczycieli poproszono o wybranie po 10 cech, które charakteryzowałyby ich zdaniem ucznia idealnego oraz ucznia twórczego. Następnie poproszono sędziów kompetentnych (psychologowie zatrudnieni w Instytucie Psychologii UMCS zajmujący się psychologią twórczości) o wyznaczenie z tej samej listy cech, które ich zdaniem określałyby ucznia twórczego. Zdaniem nauczycieli idealny uczeń powinien się charakteryzować przede wszystkim wysoką kulturą osobistą (62%), odpowiedzialnością (52%) i systematycznością (43%). Kolejne wymienione cechy to: pracowitość, obowiązkowość, zdyscyplinowanie, ambitność, uczciwość, prospołeczność i aktywność. Jako cechy uczniów twórczych sędziowie kompetentni zgodnie wyznaczyli oryginalność (100%) oraz niezależność w myśleniu (100%). Większość z nich wskazała również giętkość myślenia (90%), w rozwiązywaniu problemów – samodzielność (80%) i upór (70%), bogatą wyobraźnię i nonkonformizm (po 70%), stawianie wielu pytań, pomysłowość i dociekliwość (po 60%). Porównanie indeksu cech ucznia kreatywnego autorstwa sędziów kompetentnych i nauczycieli ujawniło dużą rozbieżność. Na oryginalność wskazało 11% nauczycieli, a na niezależność w myśleniu – 20%. 17% uznało, że istotny jest upór w rozwiązywaniu problemów. Nonkonformizm i stawianie wielu pytań uzyskały odpowiednio 1% i 4% wskazań. Nisko oceniono również wagę pomysłowości i bogatej wyobraźni (7% i 8%). Odsetki wskazań na pozostałe cechy nie przekraczały 15%. |