BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kinetyczna analiza tekstu literackiego a znaczenia metaforyczne w pracy z dziećmi przedszkolnymi
Instytucja:
Data: 1999 – 2000
Badacz: Katarzyna Krasoń
Abstrakt:

Badanie miało charakter quasi-eksperymentu pedagogicznego, którego celem było ukazanie możliwości literackiego oddziaływania na miejsce dziecka w grupie rówieśniczej. Badaniem objęto 27 dzieci w wieku przedszkolnym, którym zadawano indywidualne pytania (z kim dziecko chciałoby się bawić, komu powierzyłoby swoją tajemnicę – wybory pozytywne i negatywne), a odpowiedzi umieszczano na specjalnie sporządzonym socjogramie kołowym. Na tej podstawie wyznaczono strukturę grupy rówieśniczej. Ania C. okazała się jedyną osobą, którą objęły jedynie wybory negatywne. W trakcie cyklu zajęć literackich wykorzystano między innymi tekst Z. Nowaka odnoszący się do sytuacji Ani C. i jednocześnie zawierający metaforę analizującą problem krzywdzącego spojrzenia na drugiego człowieka (opowieść o ubogim Sulimie). W celu lepszego przybliżenia dzieciom sensu tekstu zastosowano kinetyczną analizę tekstu (psychodramowa zabawa z tekstem). Stworzono też wspólnie z dziećmi listę pozytywnych cech wszystkich dzieci, łącznie z Anią C. Ponowne zbadanie dzieci za pomocą techniki socjogramu ujawniło, że wybory negatywne względem Ani C. znacząco zmalały oraz że pojawiły się wybory pozytywne, i to w ilości wyróżniającej na tle całej grupy.

Deskryptory TESE: psychologia, dziecko, edukacja przedszkolna, wykluczenie społeczne, literatura, metoda aktywizująca
TESE descriptors: psychology, child, pre-primary education, social exclusion, literature, activity method
Publikacje:
  • Krasoń, K. (2000). Kinetyczna analiza tekstu literackiego a znaczenia metaforyczne w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 297-313.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"