BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kim jest współczesny gimnazjalista?
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Damian Borowski, Sylwia Chmielińska, Paweł Derendarz, Katarzyna Frankowska, Katarzyna Horodnicza, Anna Kacperczyk, Katarzyna Karcz, Michał Kwiatkowski, Mateusz Łapeta, Ewa Michalska, Anna Rosicka, Paulina Skórska, Weronika Wadlewska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jak gimnazjaliści funkcjonują w sferze rodzinnej? Jakie mają relacje z rówieśnikami? Jaki mają stosunek do szkoły i edukacji? Jak spędzają czas wolny? Jakie mają wartości, uczucia, obawy i światopogląd? Jakie mają aspiracje i plany na przyszłość? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety dotyczącej następujących zagadnień: rodziny, relacji z rówieśnikami, szkoły i edukacji, czasu wolnego, uczuć, wartości, obaw i światopoglądu oraz aspiracji i planów na przyszłość. W badaniu wzięło udział 307 gimnazjalistów, w tym 177 dziewcząt i 122 chłopców (osiem osób nie wskazało płci). 165 respondentów uczęszczało do drugiej klasy gimnazjum, a 133 do trzeciej (dziewięć osób nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o etap nauki). Ankietowani uczyli się w siedmiu łódzkich gimnazjach publicznych i w dwóch w Pabianicach i Bydgoszczy. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że połowa respondentów miała pozytywny stosunek do szkoły, a 30% obojętny. Ponad połowa gimnazjalistów jako motywację do nauki wskazała chęć posiadania dobrej pracy w przyszłości; w drugiej kolejności wymieniano chęć uzyskania dobrych ocen. Uczniowie nie traktowali nauki jako przykrego obowiązku, potrafili też wskazać interesujące ich przedmioty i docenić ciekawie prowadzone zajęcia. Jako źródła stresu szkolnego wskazywali relacje z rówieśnikami i elementy związane z samą nauką – klasówki, kartkówki i odpytywanie podczas lekcji. Większość ankietowanych deklarowała ściąganie podczas sprawdzianów, a ponadto blisko trzy czwarte potrafiło wskazać uzasadnienie dla tego procederu. Czas wolny badana młodzież spędzała najczęściej wśród przyjaciół albo rodziny, chętnie też chodziła do kina i czytała książki. Dużo wolnego czasu spędzano przed telewizorem albo komputerem. 73% gimnazjalistów zadeklarowało się jako osoby wierzące.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, gimnazjum, osobowość, rodzina, samoocena, rozwój poznawczy, religia, pedagogika czasu wolnego, wypoczynek
TESE descriptors: attitude towards school, lower secondary, personality, family, self-evaluation, cognitive development, religion, leisure education, leisure
Publikacje:
  • Borowski, D. i in. (bdw.). Raport końcowy. Temat: Kim jest współczesny gimnazjalista? Pobrane 29 kwietnia 2014 z http://www.eksoc.uni.lodz.pl/is/doc/gimnazjalista.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"