Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jak gimnazjaliści funkcjonują w sferze rodzinnej? Jakie mają relacje z rówieśnikami? Jaki mają stosunek do szkoły i edukacji? Jak spędzają czas wolny? Jakie mają wartości, uczucia, obawy i światopogląd? Jakie mają aspiracje i plany na przyszłość? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety dotyczącej następujących zagadnień: rodziny, relacji z rówieśnikami, szkoły i edukacji, czasu wolnego, uczuć, wartości, obaw i światopoglądu oraz aspiracji i planów na przyszłość. W badaniu wzięło udział 307 gimnazjalistów, w tym 177 dziewcząt i 122 chłopców (osiem osób nie wskazało płci). 165 respondentów uczęszczało do drugiej klasy gimnazjum, a 133 do trzeciej (dziewięć osób nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o etap nauki). Ankietowani uczyli się w siedmiu łódzkich gimnazjach publicznych i w dwóch w Pabianicach i Bydgoszczy. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że połowa respondentów miała pozytywny stosunek do szkoły, a 30% obojętny. Ponad połowa gimnazjalistów jako motywację do nauki wskazała chęć posiadania dobrej pracy w przyszłości; w drugiej kolejności wymieniano chęć uzyskania dobrych ocen. Uczniowie nie traktowali nauki jako przykrego obowiązku, potrafili też wskazać interesujące ich przedmioty i docenić ciekawie prowadzone zajęcia. Jako źródła stresu szkolnego wskazywali relacje z rówieśnikami i elementy związane z samą nauką – klasówki, kartkówki i odpytywanie podczas lekcji. Większość ankietowanych deklarowała ściąganie podczas sprawdzianów, a ponadto blisko trzy czwarte potrafiło wskazać uzasadnienie dla tego procederu. Czas wolny badana młodzież spędzała najczęściej wśród przyjaciół albo rodziny, chętnie też chodziła do kina i czytała książki. Dużo wolnego czasu spędzano przed telewizorem albo komputerem. 73% gimnazjalistów zadeklarowało się jako osoby wierzące. |