BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie się tożsamości osobowej młodzieży a poziom jej zdolności intelektualnych i uzdolnień twórczych
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Joanna Witkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania było znaczenie poziomu uzdolnień twórczych dla rozwoju tożsamości osobowej młodzieży. Wyniki badań posłużyły również do porównania stopnia zgodności między ocenami poziomu uzdolnień twórczych dokonywanymi na podstawie różnych metod pomiaru. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: wersję rysunkową Testu Myślenia Twórczego (TCT-DP) Urbana i Jellena, skale werbalne polskiej wersji Testu Twórczości Hoepfnera i Hemenway, kwestionariusz Jaki jesteś? Torrance’a i Khateny. Badaniem objęto 590 studentów i uczniów szkół średnich z dużego ośrodka miejskiego. Analiza porównawcza wyników uzyskanych za pomocą trzech różnych skal mierzących poziom uzdolnień twórczych ujawniła, że 31,2% respondentów uzyskało takie same wyniki na wspomnianych skalach w uproszczonej kategorii wysoki–niski poziom uzdolnień – 17,5% badanych wykazało wysoki stopień uzdolnień twórczych na wszystkich trzech skalach, a 13,7% niski poziom. Podobne wyniki uzyskano dzięki porównaniu rezultatów testów parami (np. Testu Myślenia Twórczego i kwestionariusza Jaki jesteś?) – dla każdej z rozpatrywanych par testów suma liczebności grup obejmujących osoby z niskimi i wysokimi wynikami uzyskanymi jednocześnie w obu testach przewyższała 50% całej próby. Największą zbieżność wyników zaobserwowano w przypadku pary testów Urbana i Jellena oraz Hoepfnera i Hemenway, co wytłumaczyć można podobnymi założeniami teoretycznymi obu testów, w których poziom uzdolnień twórczych mierzony jest poziomem myślenia dywergencyjnego, ujawnianego na podstawie zadań testowych.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, osobowość, psychologia, student, szkoła średnia, młodzież
TESE descriptors: gifted pupil, personality, psychology, student, secondary school, youth
Publikacje:
  • Witkowska, J. (2000). Ocena poziomu uzdolnień twórczych na podstawie zróżnicowanych metod pomiaru. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 219-225.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"