BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie się tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania u osób z niepełnosprawnością intelektualną: rola rodziny i szkoły
Instytucja:
Data: kwiecień 2010 – styczeń 2011
Badacz: Anna Brzezińska, Małgorzata Rękosiewicz
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza tożsamości osób z niepełnosprawnością intelektualną w fazie późnej adolescencji (wiek: 16–19 lat) oraz wyłaniającej się dorosłości (wiek: 20–25 lat) w porównaniu z ich pełnosprawnymi rówieśnikami. W badaniu wzięło udział 12 osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz 145 osób sprawnych intelektualnie. Badani uczęszczali do liceów ogólnokształcących, szkoły zawodowej, studium policealnego i uczelni państwowych, a także uczestniczyli w warsztatach terapii zajęciowej i uczęszczali do szkoły specjalnej. W badaniu osób sprawnych posłużono się Skalą Wymiarów Rozwoju Tożsamości (Dimensions of Identity Development Scale – DIDS) Luyckxa i in. (2008). W części poświęconej osobom niepełnosprawnym wykorzystano autorskie narzędzie – wywiad indywidualny, oparty na idei pięciu wymiarów tożsamości według skali DIDS. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną różnią się od swoich sprawnych rówieśników pod względem natężenia czterech spośród pięciu wymiarów tożsamości i pod względem rodzaju statusu tożsamości. Wśród osób pełnosprawnych wyróżniono pięć statusów tożsamości: tożsamość osiągniętą, ruminacyjną, rozproszoną, nadaną i moratoryjną. Natomiast w grupie osób niepełnosprawnych stwierdzono dwa statusy: tożsamość osiągniętą i ruminacyjną. Ponadto, bez względu na status tożsamości osoba niepełnosprawna osiągała niższe wyniki dla poszczególnych wymiarów niż jej pełnosprawny rówieśnik. Analizie poddano także wyniki wszystkich 12 niepełnosprawnych, uczestniczących w badaniu. Okazało się, że w całej grupie zauważalne były znaczne różnice interindywidualne w natężeniu wymiarów tożsamości i rodzaju statusu tożsamości. Rozwój tożsamości nie musi być ograniczany przez niepełnosprawność intelektualną, ale proces ten może być silnie modyfikowany przez czynniki środowiskowe (rodzina, szkoła, środowisko rówieśnicze).

Author's Keywords: education, family, commitment, identity, intellectual disability, exploration
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, osobowość, rozwój poznawczy, rodzina, niekorzystne położenie, zdrowie, sprawność
TESE descriptors: intellectual disability, disability, personality, cognitive development, family, disadvantaged background, health, efficiency
Publikacje:
  • Rękosiewicz, M. i Brzezińska, A.I. (2011). Kształtowanie się tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania u osób z niepełnosprawnością intelektualną: rola rodziny i szkoły. Studia Edukacyjne, 18. Pobrane z https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/6055
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"