Obserwuj
Tytuł badania: |
Kształtowanie się tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania u osób z niepełnosprawnością intelektualną: rola rodziny i szkoły |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2010 – styczeń 2011 |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Małgorzata Rękosiewicz |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza tożsamości osób z niepełnosprawnością intelektualną w fazie późnej adolescencji (wiek: 16–19 lat) oraz wyłaniającej się dorosłości (wiek: 20–25 lat) w porównaniu z ich pełnosprawnymi rówieśnikami. W badaniu wzięło udział 12 osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz 145 osób sprawnych intelektualnie. Badani uczęszczali do liceów ogólnokształcących, szkoły zawodowej, studium policealnego i uczelni państwowych, a także uczestniczyli w warsztatach terapii zajęciowej i uczęszczali do szkoły specjalnej. W badaniu osób sprawnych posłużono się Skalą Wymiarów Rozwoju Tożsamości (Dimensions of Identity Development Scale – DIDS) Luyckxa i in. (2008). W części poświęconej osobom niepełnosprawnym wykorzystano autorskie narzędzie – wywiad indywidualny, oparty na idei pięciu wymiarów tożsamości według skali DIDS. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną różnią się od swoich sprawnych rówieśników pod względem natężenia czterech spośród pięciu wymiarów tożsamości i pod względem rodzaju statusu tożsamości. Wśród osób pełnosprawnych wyróżniono pięć statusów tożsamości: tożsamość osiągniętą, ruminacyjną, rozproszoną, nadaną i moratoryjną. Natomiast w grupie osób niepełnosprawnych stwierdzono dwa statusy: tożsamość osiągniętą i ruminacyjną. Ponadto, bez względu na status tożsamości osoba niepełnosprawna osiągała niższe wyniki dla poszczególnych wymiarów niż jej pełnosprawny rówieśnik. Analizie poddano także wyniki wszystkich 12 niepełnosprawnych, uczestniczących w badaniu. Okazało się, że w całej grupie zauważalne były znaczne różnice interindywidualne w natężeniu wymiarów tożsamości i rodzaju statusu tożsamości. Rozwój tożsamości nie musi być ograniczany przez niepełnosprawność intelektualną, ale proces ten może być silnie modyfikowany przez czynniki środowiskowe (rodzina, szkoła, środowisko rówieśnicze). |
Author's Keywords: |
education, family, commitment, identity, intellectual disability, exploration |
Deskryptory TESE: |
niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, osobowość, rozwój poznawczy, rodzina, niekorzystne położenie, zdrowie, sprawność |
TESE descriptors: |
intellectual disability, disability, personality, cognitive development, family, disadvantaged background, health, efficiency |
Publikacje: |
- Rękosiewicz, M. i Brzezińska, A.I. (2011). Kształtowanie się tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania u osób z niepełnosprawnością intelektualną: rola rodziny i szkoły. Studia Edukacyjne, 18. Pobrane z https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/6055
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.