Abstrakt: |
Celem badania było określenie sposobu przedstawiania wiedzy o środowisku i zagadnień ekologicznych oraz sprawdzenie wpływu powyższych zagadnień na umiejętności i postawy uczniów. Badaniem objęto 1211 osób wywodzących się z różnych środowisk: 334 uczęszczały do szkół wiejskich, 408 do szkół gminnych, 248 pochodziło z miejscowości liczącej do 100 tys. mieszkańców, 211 mieszkało w miastach liczących powyżej 100 tys. Osiągnięcia uczniów gimnazjum pod kątem ich wiedzy o środowisku diagnozowano w klasie pierwszej, a następnie w klasie trzeciej. Wykorzystano w tym celu test wiadomości i umiejętności – TEST 1 tzw. na starcie (w klasie pierwszej) oraz TEST 2 tzw. sumujący (w klasie trzeciej). Analiza osiągnięć w pierwszym etapie wykazała, że najlepsze wyniki uczniowie uzyskali w zakresie zagadnień dotyczących atmosfery i hydrosfery (badani wykazali się wiedzą na temat smogu, procesów powstawania kwaśnych opadów oraz dziury ozonowej). Stwierdzono, że dość dobrze poradzili sobie także z zagadnieniem odzyskiwania odpadów. Największe trudności natomiast sprawiały uczniom segregacja odpadów według ich powtórnego wykorzystania oraz znajomość symboli graficznych oznaczających zagrożenia dla środowiska przyrodniczego. Na podstawie analizy pomiaru przeprowadzonego w drugim etapie (wśród uczniów klas trzecich) wykazano, że respondenci niechętnie uczyli się terminów i pojęć, nie znali zasad klasyfikacji organizmów, mieli problem z wykorzystaniem i opisaniem związków przyczynowo-skutkowych, problemy wystąpiły również w zakresie zagadnień z bioróżnorodności organizmów. Badani uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniami dotyczącymi gospodarki zasobami naturalnymi. Dowiedziono ponadto wyraźną poprawę znajomości zagadnień związanych z zagrożeniem dla środowiska, które wynikają z produkcji i transportu energii (co sprawiało trudności uczniom w klasie pierwszej). |