BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie systemu wartości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim w toku oddziaływań wychowawczych
Data: [2004]
Badacz: Małgorzata Trojańska
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytania o wartości interpersonalne, intrapersonalne i uniwersalne preferowane przez badaną młodzież oraz o strukturę systemu wartości badanych uczniów. Weryfikacji poddano następująca hipotezę: realizacja programu wychowawczego „Odkrywamy świat wartości” zmieni preferencje, a tym samym strukturę systemu wartości badanych uczniów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano takie narzędzia jak lista wartości uniwersalnych, lista wartości interpersonalnych oraz lista wartości intrapersonalnych (we własnym opracowaniu), a także lista wartości preferowanych. W badaniu wzięło udział 120 uczniów w starszym wieku szkolnym ze zdiagnozowanym upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. W grupie eksperymentalnej znalazło się 60 osób, w tym 31 dziewcząt i 29 chłopców, a w grupie kontrolnej – także 60 uczniów z takim samym rozkładem płci. Wiek uczniów mieścił się w przedziale od 13 do 15 lat. W programie uczestniczyło sześć klas. Łącznie autorka programu przeprowadziła 162 spotkania. Jeśli chodzi o wartości intrapersonalne, badana młodzież preferowała przede wszystkim dbałość (68% wskazań w obu grupach), w dalszej kolejności pracowitość (57%), odpowiedzialność (46%) i prawdomówność (41%). 66% uczniów spośród wartości interpersonalnych wybrało uprzejmość, 60% opiekuńczość, 50% wybaczenie, 48% gotowość pomocy, 30% towarzyskość, 31% szacunek, a 12% słowność. Spośród wartości uniwersalnych najwięcej uczniów (76%) wskazało na rodzinę. Po 54% respondentów wybrało natomiast miłość i zdrowie. Po programie do 63% wzrósł odsetek uczniów z grupy eksperymentalnej wskazujących na odpowiedzialność jako preferowaną wartość intrapersonalną. Do 35% natomiast spadł odsetek uczniów preferujących dbałość. Ponadto do 62% wzrosła liczba uczniów z grupy eksperymentalnej wybierających gotowość pomocy. Rodzinę jako wartość uniwersalną wybrało 80% badanych objętych programem.

Autorskie słowa kluczowe: hierarchia wartości, system wartości
Author's Keywords: hierarchy of values, the system of values
Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, wychowanie moralne, rodzina, osobowość, socjalizacja, zachowania społeczne
TESE descriptors: disability, intellectual disability, moral education, family, personality, socialisation, social behaviour
Publikacje:
  • Trojańska, M. (2005). Kształtowanie systemu wartości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim w toku oddziaływań wychowawczych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVIII, 81-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"