Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytania o wartości interpersonalne, intrapersonalne i uniwersalne preferowane przez badaną młodzież oraz o strukturę systemu wartości badanych uczniów. Weryfikacji poddano następująca hipotezę: realizacja programu wychowawczego „Odkrywamy świat wartości” zmieni preferencje, a tym samym strukturę systemu wartości badanych uczniów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano takie narzędzia jak lista wartości uniwersalnych, lista wartości interpersonalnych oraz lista wartości intrapersonalnych (we własnym opracowaniu), a także lista wartości preferowanych. W badaniu wzięło udział 120 uczniów w starszym wieku szkolnym ze zdiagnozowanym upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. W grupie eksperymentalnej znalazło się 60 osób, w tym 31 dziewcząt i 29 chłopców, a w grupie kontrolnej – także 60 uczniów z takim samym rozkładem płci. Wiek uczniów mieścił się w przedziale od 13 do 15 lat. W programie uczestniczyło sześć klas. Łącznie autorka programu przeprowadziła 162 spotkania. Jeśli chodzi o wartości intrapersonalne, badana młodzież preferowała przede wszystkim dbałość (68% wskazań w obu grupach), w dalszej kolejności pracowitość (57%), odpowiedzialność (46%) i prawdomówność (41%). 66% uczniów spośród wartości interpersonalnych wybrało uprzejmość, 60% opiekuńczość, 50% wybaczenie, 48% gotowość pomocy, 30% towarzyskość, 31% szacunek, a 12% słowność. Spośród wartości uniwersalnych najwięcej uczniów (76%) wskazało na rodzinę. Po 54% respondentów wybrało natomiast miłość i zdrowie. Po programie do 63% wzrósł odsetek uczniów z grupy eksperymentalnej wskazujących na odpowiedzialność jako preferowaną wartość intrapersonalną. Do 35% natomiast spadł odsetek uczniów preferujących dbałość. Ponadto do 62% wzrosła liczba uczniów z grupy eksperymentalnej wybierających gotowość pomocy. Rodzinę jako wartość uniwersalną wybrało 80% badanych objętych programem. |