Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wpływu edukacyjnych programów komputerowych na rozwój aktywności twórczej uczących się osób. Próbę badawczą stanowiło 240 studentów drugiego roku budownictwa lądowego Politechniki Poznańskiej. W trakcie trwania jednego semestru każdy badany uczestniczył w 30 godzinach zajęć i wykonał samodzielnie 10 doświadczeń. Analizie porównawczej poddano wyniki 12 grup, które miały wspólne treści materiału programowego, czas ich realizacji, wyrównany poziom wiedzy oraz jednakowe warunki pracy w laboratorium. Różnice między grupami dotyczyły: eksponowanych dróg wielostronnego uczenia się (przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie) oraz sposobów wspomagania komputerowego (w tym programy demonstracyjne, dialogowe lub bez zastosowania programów komputerowych). W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono słuszność założenia, że uczenie się przez przyswajanie, odkrywanie, działanie i przeżywanie z zastosowaniem edukacyjnych programów komputerowych wraz z innymi środkami dydaktycznymi w większym stopniu wpływa na aktywność twórczą studentów niż kształcenie bez wspomagania komputerowego. Dodatkowo ujawniono, że w zakresie aktywności twórczej respondenci wspierani przez programy komputerowe mieli wyższe wyniki od studentów bez zaplecza technologicznego. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono również, że komputerowe programy demonstracyjne zostały efektywniej wykorzystane w studiowaniu przez działanie niż w trakcie eksponowania przeżyć związanych ze zdobywaniem wiadomości. |