BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie twórczej aktywności studentów w komputerowo wspomaganym procesie uczenia się
Data: [1998]
Badacz: Maria Kozielska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy wpływu edukacyjnych programów komputerowych na rozwój aktywności twórczej uczących się osób. Próbę badawczą stanowiło 240 studentów drugiego roku budownictwa lądowego Politechniki Poznańskiej. W trakcie trwania jednego semestru każdy badany uczestniczył w 30 godzinach zajęć i wykonał samodzielnie 10 doświadczeń. Analizie porównawczej poddano wyniki 12 grup, które miały wspólne treści materiału programowego, czas ich realizacji, wyrównany poziom wiedzy oraz jednakowe warunki pracy w laboratorium. Różnice między grupami dotyczyły: eksponowanych dróg wielostronnego uczenia się (przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie) oraz sposobów wspomagania komputerowego (w tym programy demonstracyjne, dialogowe lub bez zastosowania programów komputerowych). W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono słuszność założenia, że uczenie się przez przyswajanie, odkrywanie, działanie i przeżywanie z zastosowaniem edukacyjnych programów komputerowych wraz z innymi środkami dydaktycznymi w większym stopniu wpływa na aktywność twórczą studentów niż kształcenie bez wspomagania komputerowego. Dodatkowo ujawniono, że w zakresie aktywności twórczej respondenci wspierani przez programy komputerowe mieli wyższe wyniki od studentów bez zaplecza technologicznego. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono również, że komputerowe programy demonstracyjne zostały efektywniej wykorzystane w studiowaniu przez działanie niż w trakcie eksponowania przeżyć związanych ze zdobywaniem wiadomości.

Deskryptory TESE: komputer, użytkowanie komputerów, student, proces uczenia się, efekt uczenia się, nauczanie wspomagane komputerem, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer, computer usage, student, learning process, learning outcome, computer-assisted learning, ICT
Publikacje:
  • Kozielska, M. (1999). Kształtowanie twórczej aktywności studentów w komputerowo wspomaganym procesie uczenia się. W: K. Denka i T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu (s. 255-264). Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"