BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie umiejętności życiowych w praktyce przedszkolnej i szkolnej – ewaluacja działań placówek i szkół promujących zdrowie
Typ badania: ewaluacyjne
Data: luty 2006
Badacz: Barbara Wolny
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy placówki i szkoły promujące zdrowie systematycznie realizowały działania z zakresu kształtowania umiejętności życiowych? Jakie są efekty podejmowanych działań w zakresie kształtowania umiejętności życiowych przez placówki i szkoły? Do zebrania materiału wykorzystano sondaż, który zrealizowano w 100 placówkach i szkołach na terenie powiatów: kolbuszowskiego, tarnobrzeskiego, niżańskiego i stalowowolskiego. Łącznie analizie poddano 75 wypełnionych ankiet, co stanowiło 100% placówek oświatowych, które wzięły udział w badaniu. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić, że wszystkie przedszkola systematycznie przeprowadzały działania w obszarze kształtowania umiejętności życiowych. Najliczniejszą grupę przedszkoli stanowiły te, które realizowały zadania promujące zdrowie od trzech lat. Okazało się, że w badanych przedszkolach w 100% wprowadzano działania mające rozwijać kompetencje podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów oraz porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji interpersonalnych. Udział procentowy w zakresie kształtowania samoświadomości i empatii wynosił 25%, natomiast radzenia sobie z emocjami i stresem – 75%. Do najczęściej zauważanych korzyści podejmowanych działań zaliczono m.in.: dobre relacje interpersonalne, sprawne porozumiewanie się między sobą, odpowiednie reakcje na emocje oraz koleżeńskie rozwiązywanie problemów. Ponadto wykazano, że w szkołach podstawowych (SP), gimnazjach (G), zespołach szkół (ZS) oraz szkołach ponadgimnazjalnych (SPG), podobnie jak w przypadku przedszkoli, najliczniejszą grupę stanowiły placówki realizujące zadania na rzecz promocji zdrowia od trzech lat (58% SP, 50% G, 83% ZS, 100% SPG). W zakresie realizowania poszczególnych zadań okazało się, że podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów stanowiło w poszczególnych szkołach następujące udziały procentowe: SP 100%, G 100%, ZS 100%, SPG 100%; porozumiewanie się i utrzymywanie dobrych relacji interpersonalnych – SP 100%, G 100%, ZS 100%, SPG 100%; samoświadomość i empatia – SP 25,8%, G 30%, ZS 25%, SPG 100%; radzenie sobie z emocjami i stresorami – SP 30,6%, G 100%, ZS 52,3%, SPG 100%; umiejętności specyficzne, dotyczące radzenia sobie z zagrożeniami – SP 90,3%, G 100%, ZS 41,6%, SPG 100%; asertywne odmawianie uczestniczenia w aktach przemocy i wandalizmu – SP 90,3%, G 100%, ZS 30,5%, SPG 100%.

Deskryptory TESE: zdrowie, profilaktyka, program nauczania, edukacja zdrowotna, nauczyciel, kompetencje, zachowania społeczne, wychowanie dziecka, szkoła
TESE descriptors: health, prevention, curriculum, health education, teacher, competence, social behaviour, child rearing, school
Publikacje:
  • Wolny, B. (2007). Kształtowanie umiejętności życiowych w praktyce przedszkolnej i szkolnej – ewaluacja działań placówek i szkół promujących zdrowie. Społeczeństwo i Rodzina, 3, 105-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"