Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy placówki i szkoły promujące zdrowie systematycznie realizowały działania z zakresu kształtowania umiejętności życiowych? Jakie są efekty podejmowanych działań w zakresie kształtowania umiejętności życiowych przez placówki i szkoły? Do zebrania materiału wykorzystano sondaż, który zrealizowano w 100 placówkach i szkołach na terenie powiatów: kolbuszowskiego, tarnobrzeskiego, niżańskiego i stalowowolskiego. Łącznie analizie poddano 75 wypełnionych ankiet, co stanowiło 100% placówek oświatowych, które wzięły udział w badaniu. Zgromadzony materiał pozwolił stwierdzić, że wszystkie przedszkola systematycznie przeprowadzały działania w obszarze kształtowania umiejętności życiowych. Najliczniejszą grupę przedszkoli stanowiły te, które realizowały zadania promujące zdrowie od trzech lat. Okazało się, że w badanych przedszkolach w 100% wprowadzano działania mające rozwijać kompetencje podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów oraz porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji interpersonalnych. Udział procentowy w zakresie kształtowania samoświadomości i empatii wynosił 25%, natomiast radzenia sobie z emocjami i stresem – 75%. Do najczęściej zauważanych korzyści podejmowanych działań zaliczono m.in.: dobre relacje interpersonalne, sprawne porozumiewanie się między sobą, odpowiednie reakcje na emocje oraz koleżeńskie rozwiązywanie problemów. Ponadto wykazano, że w szkołach podstawowych (SP), gimnazjach (G), zespołach szkół (ZS) oraz szkołach ponadgimnazjalnych (SPG), podobnie jak w przypadku przedszkoli, najliczniejszą grupę stanowiły placówki realizujące zadania na rzecz promocji zdrowia od trzech lat (58% SP, 50% G, 83% ZS, 100% SPG). W zakresie realizowania poszczególnych zadań okazało się, że podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów stanowiło w poszczególnych szkołach następujące udziały procentowe: SP 100%, G 100%, ZS 100%, SPG 100%; porozumiewanie się i utrzymywanie dobrych relacji interpersonalnych – SP 100%, G 100%, ZS 100%, SPG 100%; samoświadomość i empatia – SP 25,8%, G 30%, ZS 25%, SPG 100%; radzenie sobie z emocjami i stresorami – SP 30,6%, G 100%, ZS 52,3%, SPG 100%; umiejętności specyficzne, dotyczące radzenia sobie z zagrożeniami – SP 90,3%, G 100%, ZS 41,6%, SPG 100%; asertywne odmawianie uczestniczenia w aktach przemocy i wandalizmu – SP 90,3%, G 100%, ZS 30,5%, SPG 100%. |