BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie się tożsamości a sposób rozważania dylematów społeczno-moralnych przez młodzież
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Dorota Czyżowska
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytania, czy w okresie adolescencji zachodzą istotne zmiany w zakresie rozumowania moralnego, a także czy istnieje związek między stylami tożsamości a poziomem rozwoju społeczno-moralnego. Próbowano także stwierdzić, czy istnieją różnice w rozwoju rozumowania społeczno-moralnego między uczniami obu płci. Badaniem objęto 124 uczniów w wieku 15 lat i 102 osoby w wieku 20 lat – łącznie 226 respondentów. Uczniowie uczęszczali do jednego z krakowskich gimnazjów, a studenci studiowali na pierwszym roku na uczelniach krakowskich. Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz Stylów Tożsamości Berzonsky’ego w polskiej adaptacji Senejko, a także Test Rozumienia Problemów Resta w adaptacji Niemczyńskiego i Stawarz. Wśród młodszych badanych nie stwierdzono istnienia różnic w poziomie rozumowania moralnego między chłopcami a dziewczętami. Różnice takie jednak wystąpiły wśród studentów – kobiety częściej niż mężczyźni odwoływały się do uniwersalnych wartości i niezbywalnych praw człowieka, wykazywały ponadto większą dojrzałość moralną. Wyniki badania ujawniły istnienie pozytywnej korelacji między stylem normatywnym a stadium 4 rozumowania moralnego oraz negatywnej między stylem normatywnym a stadium 5a. Zauważono poza tym, że przez starszych adolescentów istotnie rzadziej niż przez młodszych formułowane są sądy wskazujące na instrumentalny egotyzm i prostą wymianę, a także orientacja na wzajemne porozumienie. Studenci okazali się odznaczać większą moralną dojrzałością niż badana młodzież gimnazjalna.

Deskryptory TESE: student, uczeń, postawa, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, społeczeństwo
TESE descriptors: student, pupil, attitude, interpersonal relations, intergroup relations, society
Publikacje:
  • Czyżowska, D. (2007). Kształtowanie się tożsamości a sposób rozważania dylematów społeczno-moralnych przez młodzież. Psychologia Rozwojowa, 3, 61-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"