BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie się potrzeb edukacyjnych i sytuacji na rynku pracy na obszarach wiejskich
Projekt badawczy:
  • Diagnoza potrzeb edukacyjnych – rozwój rynku pracy województwa łódzkiego poprzez dostosowanie oferty szkolnictwa zawodowego
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Rafał Jaros, Piotr Krajewski, Stefan Krajewski, Zbigniew Kuchta, Michał Mackiewicz
Abstrakt:

Głównym celem badania była diagnoza zapotrzebowania na kształcenie i szkolenie zawodowe na obszarach wiejskich województwa łódzkiego. Działania badawcze prowadzono w ramach projektu badawczego Uniwersytetu Łódzkiego Diagnoza potrzeb edukacyjnych – rozwój rynku pracy województwa łódzkiego poprzez dostosowanie oferty szkolnictwa zawodowego, który został zrealizowany w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.2.: Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Grupę badawczą stanowiło 55 absolwentów do roku od otrzymania świadectwa ukończenia szkoły zawodowej, zamieszkujących obszary wiejskie w województwie łódzkim. Ankietowani oceniali system kształcenia zawodowego w kontekście dopasowania do potrzeb rynku pracy: przydatność wiedzy i umiejętności zdobytych w szkole w późniejszej karierze zawodowej, dopasowanie regionalnych ofert pracy do profilu kształcenia zawodowego; formułowali postulaty zmian w programach nauczania szkół zawodowych. Wywiady wśród 81 dyrektorów szkół; sześciu z nich kierowało szkołą na terenach wiejskich. Ankietowani oceniali jakość kształcenia w ich szkole w kontekście dopasowania do potrzeb rynku pracy: stan wyposażenia szkoły w pomoce dydaktyczne, opis różnic pomiędzy uczniami z miasta a uczniami ze wsi, współpracę szkoły z przedsiębiorcami w regionie, dopasowanie programów nauczania do potrzeb rynku pracy, dopasowanie profilu kształcenia placówki do regionalnych ofert pracy; oceniali sytuację absolwentów na rynku pracy (jak się okazało – dopasowanie na wysokim poziomie w opinii respondentów), plany rozwoju szkolnictwa zawodowego. Na podstawie wyników badania dopasowanie profilu kształcenia zawodowego w województwie łódzkim do wymagań regionalnego rynku pracy oceniono jako średnie.

Deskryptory TESE: potrzeby szkoleniowe, obszar wiejski, rynek pracy, pochodzenie społeczne, kształcenie i szkolenie zawodowe, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, absolwent, ocena uczących się
TESE descriptors: training need, rural area, labour market, social background, vocational education and training, employability, school leaver, evaluation of students
Publikacje:
  • Kuchta, Z. (2009). Kształtowanie się potrzeb edukacyjnych i sytuacji na rynku pracy na obszarach wiejskich. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"